h

Huishoudinkomenstoets afgeschaft: belangrijk nieuws voor bijstandsgerechtigden

18 juli 2012

Huishoudinkomenstoets afgeschaft: belangrijk nieuws voor bijstandsgerechtigden

Per 1 januari 2012 is de huishoudinkomenstoets ingevoerd. Na de val van het kabinet is deze weer afgeschaft en wel met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2012. Daardoor hebben meer mensen recht op een bijstandsuitkering. Sommige mensen hebben al wel te maken gekregen met de gevolgen van de huishoudinkomenstoets.

Wat moet u doen?
Heeft u geen aanvraag voor bijstand ingediend, omdat u dacht dat u daarvoor toch niet in aanmerking zou komen vanwege de huishoudinkomenstoets? Dan kunt u alsnog een aanvraag indienen. Meldt u zich dan bij het UWV Werkbedrijf in ’s-Hertogenbosch. Een aanvraag indienen kan nog tot 2 maanden nadat de wetswijziging is vastgesteld.

Wie al een aanvraag heeft ingediend bij de gemeente of wie al een uitkering ontvangt, hoeft zelf geen actie te ondernemen. De gemeente beoordeelt uw situatie opnieuw en zo nodig ontvangt u een nieuw besluit. Wij streven er naar om alle herbeoordelingen voor 1 augustus 2012 af te ronden.

Heeft dit ook voor u gevolgen?
De afschaffing van de huishoudinkomenstoets heeft (mogelijk) gevolgen voor iedereen die:

  • op 31 december 2011 al een bijstandsuitkering had.
  • Het oude besluit blijft dan geldig.

  • op 31 december 2011 onder de WIJ viel.
  • Deze jongeren krijgen een besluit volgens de regels van de Wwb.

  • na 1 januari 2012 een uitkering heeft aangevraagd en is afgewezen omdat zij vanwege de huishoudinkomenstoets geen recht hadden op bijstand.
  • De gemeente neemt contact op met deze personen.

  • na 1 januari 2012 een uitkering kreeg toegekend.
  • Als de huishoudinkomenstoets leidde tot een lagere bijstandsuitkering, zal de gemeente het recht op bijstand opnieuw beoordelen.

  • financieel voordeel had door de invoering van de huishoudinkomenstoets.
  • Tot 1 januari 2013 behoudt men dat voordeel.

  • geen aanvraag heeft ingediend maar na de afschaffing van de huishoudinkomenstoets wel recht kan hebben.
  • Zij mogen alsnog een aanvraag indienen.

  • na 1 januari 2012 geen of lager recht bleek te hebben op de minimaregelingen.
  • De gemeente beoordeelt die aanvragen opnieuw.

Heeft u vragen?
Heeft u vragen hierover? Dan kunt u het beste contact opnemen met uw casemanager. Deze kunt u op werkdagen bereiken tussen 9.00 en 10.00 uur via telefoonnummer (0411) 65 53 21.

U bent hier