Boxtelse SP wil betere voorlichting financiële regelingen mantelzorgers

28 juli 2012

Boxtelse SP wil betere voorlichting financiële regelingen mantelzorgers

De SP wil dat de gemeente betere aandacht besteedt aan voorlichting over landelijke en gemeentelijke financiële tegemoetkomingen voor mantelzorgers. In Boxtel zijn volgens ramingen tussen de 3.000 en 4.000 mantelzorgers actief. De SP vindt dat mantelzorg nu juist gekoesterd en niet onmoedigd moet worden. Dat kan volgens de SP door mantelzorgers meer te wijzen op financiële tegemoetkomingen waar mantelzorgers recht op kunnen doen gelden.

Er zijn in Nederland 2,6 miljoen mantelzorgers. Door de vergrijzing en de bezuinigingen in de Wmo loopt hun aantal de komende tijd naar verwachting op. Volgens Mezzo, de landelijke vereniging voor mantelzorgers, staat de inkomenspositie voor mantelzorgers al langer onder druk doordat ze vaak minder gaan werken of er zelfs mee stoppen. Daarbij komt nog dat het kabinet een stapeling van financiële regelingen heeft ingevoerd die vaak nadelig uitpakt voor mantelzorgers en daardoor het zorgen voor elkaar niet bemoedigt. Ook het Boxtelse Steunpunt Mantelzorg constateert in de mantelzorgkrant van september 2011 dat mantelzorgers financieel gemakkelijk in de knel kunnen komen.

Koesteren mantelzorgers
Fractievoorzitter Eric van den Broek zegt het volgende over de mantelzorg: 'De SP is van mening dat mantelzorgers gekoesterd en niet ontmoedigd moeten worden. Zij doen fantastisch werk en besparen de overheid veel geld. De landelijke en plaatselijke overheid zouden er juist alles aan moeten doen om deze mensen financieel niet te straffen, maar juist tegemoet te komen. Dat betekent in ieder geval dat bestaande regelingen beter bekend gemaakt moeten worden onder mantelzorgers.'

De SP-fractie vindt dat het college hier de regierol op zich dient te nemen en in samenwerking met het Steunpunt Mantelzorg moet zorgen voor een permanente en optimale voorlichting aan mantelzorgers.

Tussen 3.000 à 4.000 Boxtelse mantelzorgers
Er zijn in Boxtel ongeveer vierhonderd geregistreerde mantelzorgers. Diegenen die de Nieuwsbrief van het Steunpunt Mantelzorg ontvangen, worden regelmatig op de hoogte gehouden van bestaande financiële regelingen en tegemoetkomingen. Maar er zijn naar schatting tussen de drie- en vierduizend mantelzorgers in Boxtel. Om die te bereiken is gerichte actie nodig.

Voorstellen voorlichten mantelzorgers
In een brief aan het college doet de SP diverse voorstellen aan het gemeentebestuur. Zo zou het college aan het Steunpunt Mantelzorg kunnen vragen om in hun algemene folder expliciet ook de mogelijkheid van landelijke en lokale financiële tegemoetkomingen te vermelden. Dat is in de huidige folder niet gebeurd. Verder stelt de SP-fractie voor om in correspondentie met Wmo-cliënten ook de mogelijkheid van deze regelingen te vermelden, alsmede de helpende hand hierbij van het Steunpunt. Ook zou het goed zijn als het college het Steunpunt Mantelzorg uitnodigt voor de Wmo-cliëntdagen in november om aanwezig te zijn met een voorlichtingsstand Daarnaast zou de voorlichting op de gemeentelijke pagina in Brabants Centrum verbeterd kunnen worden door wekelijks een hoekje voor het Steunpunt Mantelzorg te reserveren, zodat de voorlichting optimaal en actueel kan zijn.

'Resultaat van deze inspanningen is een betere voorlichting aan mantelzorgers, die kan leiden tot meer contacten met het Steunpunt en meer geregistreerde mantelzorgers. Het mes snijdt dus aan vele kanten', aldus Eric van den Broek in een toelichting op de voorstellen.

Brief aan College van B&W over voorlichting mantelzorgers.