'Wordt het rookverbod in Boxtelse horecagelegenheden voldoende gehandhaafd?'

31 januari 2013

'Wordt het rookverbod in Boxtelse horecagelegenheden voldoende gehandhaafd?'

De SP-fractie heeft naar aanleiding van vragen van burgers vragen gesteld over de handhaving van het rookverbod in Boxtelse horecagelegenheden. Het blijkt dat dit rookverbod in verschillende gevallen wordt overtreden. De SP wil nu weten hoe de handhaving van het rookverbod in Boxtel precies geregeld is en hoe voorkomen kan worden dat overtreding van het rookverbod plaatsvindt.

De handhaving van het rookverbod in horecagelegenheden is tot 1 januari 2013 geen bevoegdheid van de gemeente geweest, maar de handhaving van dit verbod lag formeel bij de Voedsel- en Warenautoriteit (de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, NVWA, die onder meer toezicht houdt op de Tabakswet). Per 1 januari 2013 is de Drank- en Horecawet veranderd, waardoor de toezichthoudende taak op horecagelegenheden voor gemeenten is veranderd. Het is SP echter niet helemaal duidelijk geworden of deze wetswijziging ten aanzien van de bevoegdheid tot handhaven van het rookverbod iets heeft veranderd voor de verantwoordelijkheid tot handhaving op het rookverbod door gemeenten.

Handhaving
Waar de formele bevoegdheid tot handhaving momenteel ook ligt, vindt de SP dat de gemeente wel een toezichthoudende taak zou moeten hebben. Dat leidt tot de vraag aan het college hoe de handhaving van het rookverbod in Boxtel op dit moment geregeld is.

Bevorderen gezondheid
Fractievoorzitter Eric van den Broek van de SP zegt het volgende over het rookverbod: 'Het bevorderen van een goede gezondheid van haar burgers lijkt ons in ieder geval een taak van de gemeente. Wij hebben begrepen dat in Boxtel het rookverbod in sommige horecagelegenheden niet wordt nageleefd en/of gehandhaafd. Onze vragen zouden er in ieder geval toe moeten leiden dat het onderwerp weer eens wordt besproken in het overleg tussen gemeente, politie en horecaondernemers.'

Brief aan College van B&W met vragen over handhaving rookverbod.