Gemeente pakt eiken processierups aan

24 mei 2007

Gemeente pakt eiken processierups aan

Deze week heeft de SP-fractie bij de Gemeente aan de bel getrokken over de overlast van de eiken processierups, zoals die in verschillende delen van Boxtel inmiddels merkbaar is. De Gemeente heeft diverse maatregelen aangekondigd. Bijgaand de beantwoording van de vragen van de SP-fractie.

De SP-fractie heeft de volgende antwoorden gekregen op de vragen over de eiken processierups:

1. Wij inspecteren ons gehele grondgebied jaarlijks op het vóórkomen van de processierups en nemen dienaangaande bestrijdingsmaatregelen.
  2. Zie 1.
  3. Wij inspecteren zelf en besteden de bestrijding deels uit en doen het deels zelf. Buiten bebouwde kom bestrijding met Dimilin, uitgezonderd nabij biologische teelt, en/of met wegzuigen van nesten. Binnen bebouwde kom géén Dimilin, maar wegzuigen en/of branden. We hebben ook proeven gedaan met biologische bestrijdingsmiddelen (B. Thuriensis), maar deze had geen succes. Die methode is zeer gevoelig voor weersomstandigheden, en leidt vaak tot mislukking om dat de bestrijdingsperiode vaak niet de geschikte weersomstandigheden biedt. Ook in Limburg is dat dit jaar helaas weer zo bewezen. (Bij de biologische methode is niet zozeer de aanwezigheid van blad bepalend, maar meer de temperatuur!)
  4. Bewoners kunnen advies bij de gemeente inwinnen via onze servicelijn, net zo goed als over alle andere plaagdieren en/of insecten. Wij vervullen hierin geen actieve rol, maar een passieve. De actieve rol ligt bij GGD.
  5. Zie 3. Informatie over onze actuele bestrijdingsacties per betrokken huisadres is niet haalbaar door de korte termijn tussen inspectie en bestrijding. In algemene zin geven we hiervan vaak wel kennisgeving, vaak ook via de algemene nieuwsgaring (zie Brabants Centrum 24/5).
    Op dit moment is onze eigen dienst deze week al bezig met wegbranden in bebouwde kom, en start vrijdag 25/5 een aannemer in buitengebied.

Ambtelijke vragen over eiken processierups in Boxtel