SP-variant Noordelijke ontsluiting gehonoreerd

28 september 2007

SP-variant Noordelijke ontsluiting gehonoreerd

In de Boxtelse politiek is de afgelopen weken weer uitgebreid gediscussieerd over het verkeer. Aan de orde is het Gemeentelijk Verkeer- en VervoerPlan (GVVP). Dat is een wettelijk verplicht plan, dat iedere Gemeente voor haar verkeersinfrastructuur moet ontwikkelen. Ook de problematiek rondom een Noordelijke verkeersontsluiting kwam hierbij weer aan de orde. In de Gemeenteraad van gisteravond is het GVVP vastgesteld en de uitkomst tendeert heel sterk naar de visie die de Boxtelse SP-fractie al jarenlang naar voren heeft gebracht.

Het verkeer houdt de gemoederen binnen de Boxtelse politiek nu al jarenlang bezig. Zo zijn er felle discussies gevoerd over de toenmalige plannen Boxtel Autoluw, die ook gekoppeld werden aan de sanering van alle spoorwegovergangen.

De koppeling aan de sanering van spoorwegovergangen heeft recentelijk een andere wending gekregen, omdat de overheid niet langer geld ter beschikking stelt om de spoorwegovergangen te saneren. In dat licht is nu gesproken over het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan.

SP-variant Noordelijke ontsluiting
Ook de problematiek rondom de Noordelijke ontsluitingsweg kwam daarmee weer volop voor het voetlicht. In de laatste Gemeenteraadsvergadering omarmde veel partijen een variant van een verkorte Noordelijke ontsluiting via de Colenhof, achter de Kalksheuvel langs. Deze variant is altijd door de SP-fractie op het netvlies gebracht. Bij een volwaardige Noordelijke ontsluitingsweg heeft de SP altijd al heel veel twijfels gehad.

SP-raadslid Eric van den Broek zei er in het raadsdebat het volgende over: 'Met betrekking tot de volwaardige Noordelijke ontsluitingsweg wil Haaren niet meewerken en zijn de kosten 12 miljoen Euro. Daarbij wordt in de laatste cijfers, waar in de commissievergadering nog wat discussie over was, met het geringe aantal verkeersbewegingen aangetoond dat er geen groot maatschappelijk belang is voor zo’n weg. En dat is een provinciale eis.'

De SP'er gaf aan wat er in zijn ogen wel zou kunnen: 'Dat brengt ons op het punt van wat er dan wel mogelijk is. Wij vinden dat nog onvoldoende is onderzocht wat de mogelijkheden zijn van de Colenhoef, achter Kalksheuvel langs. Daar liggen ook allerlei moeilijkheden, met de mogelijke aantasting van een Bolle Akker, maar waarschijnlijk kan het maatschappelijk nut daar beter aangetoond worden. Verkeerstellingen geven aan dat we daar praten over ruim 4.000 verkeersbewegingen en we zouden daar te maken hebben met het verkeersluw maken van de Kalksheuvel. Een weg achter de Kalksheuvel langs zou via de Mezenlaan kunnen aantakken aan de bestaande wegenstructuur.'

De meeste partijen schaarden zich achter de mening van de SP en wethouder Van de Oetelaar zegde toe de optie te zullen onderzoeken.

Openbaar vervoer
Eric van den Broek pleitte namens de SP-fractie verder voor het afwikkelen van vrachtverkeer vanuit Ladonk en de Vorst via de Keulsebaan en hij herhaalde zijn pleidooi eerder uit de commissievergadering voor beter openbaar vervoer: 'Boxtel zou veel meer moeten inzetten op een fijnmaziger openbaar vervoernet. Met name meer buurtbussen en meer bushaltes. En het meer stimuleren van voetgangers- en fietsverkeer. Raadsfracties leggen altijd teveel de nadruk op de autobewegingen, maar als we in staat zijn meer mensen te voet, op de fiets of in het openbaar vervoer te krijgen, dan vallen die autobewegingen al af.'

Verkeerswethouder Van Erp was het volmondig met de SP'er eens en gaf aan zich hard te zullen gaan maken voor betere openbaar vervoervoorzieningen.

Het GVVP werd door een overgrote meerderheid van de Boxtelse raad aangenomen.

Verkeerssituarie Boxtel onder de loep