SP als enige tegen verhoging fractievergoedingen

1 oktober 2007

SP als enige tegen verhoging fractievergoedingen

Twee weken geleden in de commissievergadering was al duidelijk dat alleen de Boxtelse SP-fractie tegen de verhoging van de fractievergoedingen zou gaan stemmen. Dat bleek in de afgelopen raadsvergadering, waarin 8 raadfracties onverkort met de verhoging van de vergoedingen akkoord gingen en alleen de SP tegenstemde.

SP-fractievoorzitter Eric van den Broek legde in de raadsvergadering de volgende stemverklaring af:

'Wij hebben een viertal argumenten om tegen dit voorstel te zijn. Wij zijn tegen de verhoging van de fractievergoedingen, omdat:

1. Wij binnen onze partij veel vrijwilligers actief hebben, die op andere vlakken actief zijn dan het raadswerk. Dat werk is net zo belangrijk en wij willen dus geen verschil maken.
  2. Daarnaast vinden wij dat in onze gemeente er ook geen verschil zou moeten zijn in vrijwilligers die in de politiek werk verrichten en vrijwilligers in het verenigingsleven of anderszins. De raadsgelden en fractievergoedingen bij elkaar zijn nu al meer dan toereikend om de onkosten te vergoeden.
  3. Wij hebben überhaupt moeite met de verhoging van de vergoeding. De afgelopen jaren is een tijd geweest dat iedereen de broekriem moest aanhalen en wij vinden dat de politiek dan ook het goede voorbeeld moet geven.
  4. En tenslotte is er nog een punt over de verantwoording van de fractievergoedingen. Elke gerespecteerde club die in Boxtel gesubsidieerd wordt, dient verantwoording af te leggen over de besteding van de vergoedingen. Maar bij de fractievergoedingen is dat niet het geval. Ook daar zijn wij het niet mee eens.'

Alle andere fracties gingen onverkort akkoord met de verhoging.

Boxtelse SP-fractie tegen verhoging van fractievergoedingen