Antwoord College van B&W op SP-vragen herindicatie

18 januari 2008

Antwoord College van B&W op SP-vragen herindicatie

Twee weken geleden heeft de SP aandacht gevraagd voor de herindicatie huishoudelijke hulp. Dit naar aanleiding van de veel te korte invoeringsperiode van de nieuwe ontstane situatie, waardoor mensen zich niet aan die nieuwe situatie kunnen aanpassen. Dit heeft inmiddels al geleid tot een overgangsperiode die tot 19 mei 2008 duurt.

In de beantwoording van de vragen van de SP, geeft het College aan dat de korte invoeringsperiode te maken heeft met het late tijdstip dat de evaluatie van de WMO in de Commissie Maatschappelijke Zaken werd besproken. Dit onderwerp werd door het Presidium van de raad verplaatst naar de commissievergadering van 3 december 2007, met als gevolg dat de beschikkingen aan cliënten pas laat de deur uit konden.

Het College stelt voorts dat er verschillen in aantallen geïndiceerde uren kunnen zijn, omdat in de oude methodiek het AWBZ uitging van 6 klassen en er nu wordt uitgegaan van daadwerkelijk geïndiceerde uren.

Het onderwerp zal worden geagendeerd in de aankomende commissie Maatschappelijke Zaken van 11 februari 2008, waarin alle politieke partijen hun zegje over de operatie herindicatie nog eens kunnen doen.

Antwoord van college betreffende herindicatie.

SP Boxtel pleit voor overgangsregeling herindicatie huishoudelijke hulp.