Slappe opstelling Balans in debat Velder

14 februari 2008

Slappe opstelling Balans in debat Velder

De Boxtelse SP-fractie heeft zich bij monde van Eric van den Broek wederom kritisch uitgelaten over de laakbare opstelling van Balans in het debat over landgoed Velder.

Aanleiding voor het debat over Velder waren de door Balans zelfgekozen uitingen in de media, waarbij raadsleden en de verantwoordelijk wethouder het moesten ontgelden, maar vooral media-uitingen en de betreffende advertenties waarin feitelijke onjuistheden zijn vermeld die door Balans niet kunnen en worden weerlegd ('het gemeentebestuur draait Velder de nek om').

Fractievoorzitter Eric van den Broek haalde hard uit naar Balans, maar vond alleen angsthazen op de weg: 'Als Wim van der Zanden een vent is, dan houdt hij het politiek zuiver. Dan dient hij alsnog een motie van wantrouwen in. Maar dat weigert hij al sinds dat ik dat in alle debatten heb geroepen' aldus Eric van den Broek.

De fractievoorzitter van Balans durfde de confrontatie niet aan en deed geen uitspraak over de verdere behandeling van Velder. Een motie van wantrouwen die echt duidelijkheid zou scheppen zal er dus ook we niet komen.

De SP is het niet eens met deze mededeling van Balans.

'Iedereen heeft recht op een politieke mening', aldus Eric van den Broek. 'Maar grote woorden uitspreken via de Gemeenteraad en via een advertentie en er geen conclusie aan verbinden is politiek onzuiver.'

Balans durfde de aangeboden confrontatie in meningen echter niet aan en weigerde gekozen werkwijzes van die partij verder ter discussie te stellen.

Het is nog even afwachten of Balans meegaat in het voorstel van SP'er Eric van den Broek om een voorstel te doen in de Gemeenteraad: 'Niemand is gebaat bij de huidige situatie. Balans moet gewoon een motie van wantrouwen indienen aan de kant van de wethouder, maar om onduidelijke redenen gebeurd dat nog steeds niet.

Opstelling Balans laakbaar.