Geen verdere kaalslag op Liduina

27 maart 2008

Geen verdere kaalslag op Liduina

Vanochtend stond in Brabants Dagblad een verontrustend artikel over aankomende verslechteringen in het zorgaanbod van het Liduina-ziekenhuis in Boxtel. De Boxtelse SP-fractie neemt deze berichtgeving hoog op en heeft nog deze ochtend aan de bel getrokken bij het Boxtelse Gemeentebestuur.

In het artikel wordt melding gemaakt van het verschuiven van een aantal afdelingen van de ene naar de andere locatie (van Boxtel naar Den Bosch). Dat zou voor de locatie Liduina betekenen dat cliënten die nu voor hun onderzoek (bloedprik, hartfilmpje en intakegesprek) nog in Boxtel terecht kunnen, voortaan naar het Carolus in Den Bosch moeten. Daarnaast staat door centralisering ook de planning in Boxtel ter discussie, waardoor cliënten volledig op Den Bosch aangewezen zullen worden.

SP-fractievoorzitter Eric van den Broek is zeer ontstemd over de berichtgeving: 'In het verleden hebben wij met vele Boxtelaren actiegevoerd om de locatie Liduina voor de mensen uit Boxtel en omgeving te behouden. In uitgelekte plannen werd in het verleden al een serieuze kaalslag op met name de dagbehandelingsactiviteiten in Boxtel aangekondigd en vanuit de voortdurende reorganisaties in het Jeroen Bosch Ziekenhuis hebben wij al regelmatig onze zorg geuit ten aanzien van het voortbestaan van de locatie Liduina in Boxtel in de huidige vorm. Nu lijkt Liduina weer ter discussie te staan binnen het JBZ en dat is voor ons onacceptabel. In 2005 haalden wij nog 7.000 handtekeningen op, waarbij Boxtelaren aangaven de locatie Liduina te willen behouden.'

Overvaltactiek
De SP heeft ook grote kritiek op het bestuur van het Jeroen Bosch Ziekenhuis, die in het verleden aan het Boxtelse College van B&W en de Gemeenteraad hebben beloofd actief te zullen informeren over belangrijke wijzigingen op de locatie Liduina.

Die afspraak wordt tot ongenoegen van Eric van den Broek nu geschonden: 'Bestuursvoorzitter De Kubber heeft beloofd dat er géén verslechteringen in het Liduina zullen komen en ons te informeren over belangrijke wijzigingen. De ontwikkelingen zoals beschreven in Brabants Dagblad zijn een ware overvaltactiek.'

De Boxtelse SP-fractie heeft deze ochtend al een brandbrief naar het Boxtelse College gestuurd, waarin onder meer wordt voorgesteld om bestuursvoorzitter De Kubber van het JBZ verslag te laten doen in de aankomende comissievergadering Maatschappelijke Zaken. Ook roept de SP-fractie op stappen te ondernemen tegen verdere kaalslag op het Liduina-ziekenhuis.

Brief aan het College van B&W met vragen over ontwikkelingen Liduina.

Brief aan het College van B&W van 14 november 2006 betreft Liduina.

Brabants Dagblad: Cliënten Liduina vaker in Carolus.
Zorg SP om verschraling Liduina.