Boxtelse SP-fractie in actie tegen verdwijnen brievenbussen

3 juli 2008

Boxtelse SP-fractie in actie tegen verdwijnen brievenbussen

De Gemeenteraadsfractie van de SP heeft anderhalve week geleden bij TNT aan de bel getrokken, omdat de SP het niet eens is met het opheffen van een aantal brievenbussen in Boxtel. Inmiddels heeft TNT gereageerd dat er inderdaad een drietal brievenbussen zijn verdwenen. De SP heeft echter informatie dat het om meer brievenbussen gaat en vraagt TNT om te stoppen met een verdere kaalslag op postvoorzieningen.

In de reactie van TNT wordt aangegeven dat er drie brievenbussen zijn verdwenen, omdat die niet rendabel zouden zijn. TNT stelt daarbij dat in elke wijk in een straal van tenminste 500 meter een brievenbus aanwezig zou moeten zijn. SP-fractievoorzitter Eric van den Broek is niet tevreden met het antwoord: 'Met het antwoord van TNT nemen wij geen genoegen. Inmiddels heeft mij informatie bereikt dat ook in de Van Randerodestraat en Molenstraat brievenbussen zouden zijn verdwenen. Wij hadden in onze vraagstelling meegenomen dat TNT ons een overzicht zou verschaffen, waar momenteel brievenbussen staan en waar die zijn verdwenen.

Ik ga die vraag nu specificeren naar het afgelopen anderhalf jaar. Dus een overzicht van het afgelopen jaar over welke wijzigingen er in Boxtel zijn geweest in brievenbuslokaties. Mijn zorg dat het hier gaat om een bezuinigingsmaatregel is dus niet weggenomen. Sterker nog, deze maatregelen passen in wijzigingen die TNT in de afgelopen periode heeft doorgevoerd, zoals het verdwijnen van een volwaardig postkantoor in Boxtel en de moeizame onderhandelingen over de arbeidsvoorwaarden van postbodes. Wij vrezen daarom een verdere kaalslag op postvoorzieningen en het verdwijnen van meer brievenbussen uit Boxtelse wijken. Die ontwikkelingen moeten afgestopt worden.'

De SP heeft deze kwestie ook op de agenda van het Boxtelse College van B&W gezet.

Brief van TNT over verdwijnen brievenbussen.

SP in de bres tegen weghalen postbussen uit wijken.