SP-voorstel verkeersontlasting Kalksheuvel opnieuw onder de aandacht gebracht van politiek

9 juli 2008

Gisteren bracht de commissie Ruimtelijke Zaken een werkbezoek aan Kalksheuvel, om van buurtbewoners te vernemen welke ideeen zij hebben over het verkeer door hun wijk. Opvallend was een suggestie van een bewoner, om op korte termijn de Van Salmstraat ter hoogte van de Mijlstraat, in de richting naar de Kapelweg af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer.

Dit voorstel sluit naadloos aan bij de SP-variant die raadslid Eric van den Broek al inbracht in de toenmalige commissie Openbare Werken en Verkeer, tijdens de discussies over de sanering van de spoorwegovergangen in 2000.

De betreffende SP-variant ging uit van het afsluiten van de Van Salmstraat ter hoogte van de afslag Mijlstraat. Verkeer zou via verkeersmaatregelen naar de Keulsebaan geleid moeten worden, waarvan toen al bekend was dat die route, met een aantal maatregelen zoals verbreding van de weg, voor tientallen jaren geschikt zou zijn voor de reguliere ontsluiting van Ladonk.

Die verkeersmaatregelen zijn te nemen, zo is in het verleden geconstateerd door onderzoeksbureau Elings.

In noodsituaties zou ontsluiting kunnen plaatsvinden via de bestaande wegenstructuur, met eventueel een 'ventiel' achter de Kalksheuvel langs. Die route is thans vertaald in het zogenaamde plan Colenhoef, maar de SP opperde die suggestie 8 jaar geleden al. Daarbij had de fractie toen al zorg bij de haalbaarheid van zo'n ontsluiting in het kader van de kwetsbaarheid van dat gebied.

De huidige fractievoorzitter Eric van den Broek vindt het bezoek aan Kalksheuvel nuttig: 'Een goede manier van het organiseren van inspraak. Daarnaast zou zo'n suggestie als het afsluiten van de Van Salmstraat voor verkeer, in combinatie met verkeersmaatregelen op Ladonk en het maken van afspraken met bedrijven op Ladonk, al snel tot verkeerontlasting van Kalksheuvel kunnen leiden. Dat is het onderzoeken zeker waard.'

SP-variant Noordelijke ontsluiting gehonoreerd.