Wethouder Wouters krijgt ontheffing van woonplaatsvereiste

2 juli 2008

Wethouder Wouters krijgt ontheffing van woonplaatsvereiste

Gisteren is in de Boxtelse Gemeenteraad een initiatiefvoorstel van de SP aangenomen, om de ontheffing van de woonplaatsvereiste voor SP-wethouder Ger Wouters met nog een jaar te verlengen. Het voorstel werd door een zeer ruime raadsmeerderheid aangenomen.

Wettelijk kan op basis van bijzondere omstandigheden ontheffing worden verleend aan wethouders die niet wonen in de plaats waar ze wethouder zijn. Deze ontheffing kan jaarlijks worden verlengd.

SP-fractievoorzitter Eric van den Broek gaf aan dat die bijzondere omstandigheden bij wethouder Ger Wouters aan de orde zijn: 'Vorig jaar hebben wij al ontheffing van de woonplaatsvereiste gevraagd, om de reden dat de echtgenote van wethouder Wouters in Schijndel raadslid is en niet kan verhuizen. Het echtpaar van elkaar te laten scheiden gaat ons wel erg ver. Daarbij is wethouder Wouters volgens ons uitstekend ingeburgerd in Boxtel, een mening die ook door het College wordt gedeeld.'

Verschillende fracties steunden op voorhand het voorstel van de SP, maar stelde nog wel een aantal kritische vragen. Zo vroeg de fractie van Balans zich af of de wethouder gebruik maakt van de reiskostenregeling waar wethouders gebruik van kunnen maken. Fractievoorzitter Eric van den Broek kon hem meedelen dat wethouder Wouters geen gebruik maakt van die regeling.

Op vragen van enkele fracties over de intentie van de SP over de woonplaatsvereiste zei Eric van den Broek het volgende: 'De vervanging van wethouder Van Meurs was een trieste overmachtsituatie en wij hebben met betrekking tot de ontheffing van de woonplaatsvereiste altijd aangegeven dat wij en de wethouder niet boven de wet staan. In dit voorstel maken wij gebruik van een wettelijke regeling, op basis van bijzondere omstandigheden.'

Een zeer ruime meerderheid van de Boxtelse Gemeenteraad stemde vervolgens in met het SP-voorstel.

Ontheffingsverzoek verhuisplicht Ger Wouters.