Project Home Start deze week van start

19 augustus 2008

Project Home Start deze week van start

Project Home Start in Boxtel begint deze week met de opleiding van vijf vrijwilligers om gezinnen vanaf half september opvoedingsondersteuning te kunnen bieden. De Boxtelse SP-fractie was bij monde van raadslid Nick Geerlings een fel pleitbezorger van het betreffende project en is dan ook zeer verguld met de start. Onderstaand artikel verscheen vorige week in Brabants Dagblad over het Home Start-project.

Home Start nu écht van start

BOXTEL - Home Start in Boxtel begint volgende week met de opleiding van vijf vrijwilligers die vanaf half september gezinnen kunnen helpen met opvoedingsondersteuning.

Saskia Sanders van Home Start Boxtel is blij dat deze grote stap nu genomen wordt. "Er is behoefte aan hulp in Boxtelse gezinnen. Sinds de start van Home Start in maart van dit jaar is er al veel werk verricht. Bij huisartsen en tal van instellingen zijn we nu bekend en we krijgen al gezinnen doorverwezen waar we hulp kunnen bieden. Soms gaat het om een moeder met een paar kinderen die vastloopt bij de opvoeding. Soms om een buitenlands gezin dat hulp vraagt bij de inburgering. We hebben nu vijf vrijwilligers die vanaf half september een helpende hand kunnen bieden. Dat betekent wel dat wij hen nog een aantal dagen opleiden. Zo kunnen ze ook zwaardere problemen herkennen en ermee omgaan. Ze komen straks dus goed beslagen ten ijs."

Sanders hoopt dat het als een olievlek uitrolt. "Voor kerstmis wil ik een tweede groep vrijwilligers aan de slag hebben. Het mooie is dat uit onderzoeken blijkt dat huishoudens er veel aan hebben om met Home Start net dat steuntje in de rug te krijgen. Risicovolle gezinnen worden zo ook veel sneller ontdekt en kunnen beter geholpen worden."

Momenteel werkt Sanders zestien uur per week om Home Start in Boxtel op poten te zetten. "Dat is eigenlijk te weinig. In de meeste gemeenten met Home Start werken ze met 20-urige contracten. Maar ik ben blij dat in Boxtel zoveel hulpverlenende instanties goed samenwerken. Schotten bestaan veelal niet meer. En er zijn hele goede overlegstructuren om snel problemen bij huishoudens goed aan te pakken. Daar hebben wij als Home Start ook veel voordelen van."

Brabants Dagblad: Home Start nu écht van start.
Boxtel start met Home-start.
Website Home Start.