SP vraagt naar aanpak wateroverlast De Strohulzen

26 augustus 2008

SP vraagt naar aanpak wateroverlast De Strohulzen

In de recent door de SP-fractie uitgevoerde enquête in wijk Breukelen, hebben bewoners van de Strohulzen aangegeven al jarenlang problemen te hebben met wateroverlast. Naar aanleiding van de betreffende opmerkingen heeft fractievoorzitter Eric van den Broek aan het College gevraagd de problemen op te lossen en te komen met een aanpak.

Naar aanleiding van de SP-enquête in de wijk Breukelen hebben bewoners melding gemaakt van ernstige wateroverlast bij flinke regenbuien. Het water komt dan in de brandgang, hun schuur en tuin te staan. Buiten de overlast ondervinden zij hier ook schade van. De slechte afwatering is een gevolg van aanzienlijke hoogteverschillen ter plaatse (van wel 80 cm), waardoor zij het water krijgen van links en rechts uit de brandgang en vanuit de daarachter gelegen brandgang van de Hertogenstraat. Het gaat concreet om de woningen Strohulzen 21 tot en met 27.

Fractievoorzitter Eric van den Broek zegt er het volgende van: 'Kennelijk is de waterhuishouding hier niet goed geregeld en zorgt voor telkens terugkerende problemen. De bewoners hebben dit probleem al in 2001 bij de gemeente aangekaart. Zij kregen toen als antwoord dat zij af moesten wachten en dat de gemeente en de aannemer HBG Woningbouw dit gezamenlijk zouden oplossen. Ook Woonstichting Sint Joseph en het Kadaster hebben zich er mee beziggehouden. Echter, het probleem is toen niet naar behoren opgelost en de wateroverlast is tot op heden blijven bestaan.'

De SP-fractie vraagt het College in haar brief om de waterhuishouding ter plekke dusdanig te verbeteren dat het probleem opgelost wordt en de bewoners geen wateroverlast meer ondervinden.

Buurtenquête Breukelen afgesloten.