Huisbezoek bij eerste Wmo-aanvraag voor hulp bij huishouden

19 september 2008

Huisbezoek bij eerste Wmo-aanvraag voor hulp bij huishouden

Vanaf 1 oktober start het Loket Wegwijs met het thuis bezoeken van mensen die voor de eerste keer een Wmo-aanvraag indienen voor hulp bij het huishouden. De SP-fractie heeft hier meerdere malen voor gepleit en is dan ook verheugd met de koerswijziging.

Huisbezoeken leiden tot betere indicatie
Het beoordelen van de situatie gebeurde tot nu toe via een intakegesprek bij Wegwijs of via de telefoon. Volgens de SP is dat een onbevredigende situatie omdat dan de specifieke thuissituatie van de aanvragers niet altijd goed beoordeeld kan worden, waardoor de mensen wellicht niet de juiste hulp krijgen die ze in de praktijk wel nodig hebben.

SP-wethouder Ger Wouters die verantwoordelijk is voor de Wmo stelt dat huisbezoeken beter inzicht geven in de mogelijkheden en beperkingen van de aanvrager in de thuissituatie en dat daardoor maatwerk geleverd kan worden. Deze informatie is ook bruikbaar bij andere aanvragen die in het kader van de Wmo nog aan de orde kunnen zijn of komen. Het gaat nu om mensen die voor de eerste keer een Wmo-aanvraag indienen én hulp bij het huishouden aanvragen. Afhankelijk van de ervaringen kan dit verder uitgebouwd worden voor de overige voorzieningen en voor een grotere doelgroep, aldus de wethouder.

Geschat wordt dat er per jaar 120 nieuwe aanvragers zich melden bij Loket Wegwijs. Dat betekent drie huisbezoeken per week. SP-raadslid Nick Geerlings is zeer te spreken over de maatregel: 'Mensen worden thuis bezocht in hun eigen, vertrouwde omgeving, zodat de kans groter is dat de indicatie beter is en dat ze de juiste hulp krijgen. Dat is een goed voorbeeld van de menselijke maat die wij voortdurend bepleiten.'

SP-wethouder Wouters tevreden over nieuwe folders Loket Wegwijs.