SP ingenomen met speelruimteplan

23 september 2008

SP ingenomen met speelruimteplan

In de commissievergadering Maatschappelijke Zaken hebben politieke partijen gisteren unaniem positief gereageerd op het Speelruimteplan dat door SP-wethouder Ger Wouters werd gepresenteerd. Het Speelruimteplan regelt normen om in alle Boxtelse wijken spannende en uitdagende speelplekken voor kinderen en jeugd te realiseren.

Raadslid Nick Geerlings was in de commissievergadering zeer te spreken over het Speelruimteplan: 'Dit plan komt uitstekend tegemoet aan het pleidooi dat wij altijd hebben gehouden voor een integrale benadering van wijken, gericht op ontmoeting van jong en oud, evenwichtige opbouw, ruimte om te spelen en ruimte voor kinderen om zich te kunnen ontwikkelen.

En het plan ligt meer dan in lijn met de initiatiefwet speelruimte die Agnes Kant in de Tweede Kamer heeft gepresenteerd. Minimale normen in bestemmingsplannen voor realisering speelruimte, visie op spelen, bewegen, ontmoeten, uitwerking naar doelgroepen, leeftijden, hoeveelheid ruimte en ga zo maar door. Derhalve een prima toetsingskader.'

De andere partijen waren het hartgrondig met de SP-fractie eens, zodat het voorstel in de eerstvolgende raadsvergadering als hamerstuk op de agenda zal staan.

De SP bracht in de discussie nog wel naar voren dat in de uitwerking van het Speelruimteplan goede aandacht geschonken moet worden aan het betrekken van wijkbewoners en dan met kinderen. In dit kader refereerde Nick Geerlings aan het eerder al door de SP-fractie ingebrachte Kinderkeurmerk. Wethouder Wouters deed de toezegging om dat voorstel mee te nemen in de verdere uitwerking van de plannen.

Fractie SP Boxtel lanceert voorstel kinderparticipatie.