Sociale voorstellen SP in begrotingsbehandeling

29 oktober 2008

Sociale voorstellen SP in begrotingsbehandeling

In de eerste termijn van de begrotingsbehandeling heeft de SP gisteren 4 moties ingediend. Samen met de coalitiepartijen werd daarbij een amendement ingediend om kleine (verkeers-)ergernissen in wijken op te lossen. Fractievoorzitter Eric van den Broek geeft uitleg over de voorstellen.

De Boxtelse SP-fractie heeft de begroting vooral gelegd langs de lat van de leefbaarheid in de wijken. Daarnaast zet de SP uiteraard in op sociaal beleid en dan vooral naar mensen in kwetsbare posities.

Eric van den Broek daarover: 'Uiteindelijk hebben we in deze begrotingsbehandeling vier voorstellen ingediend, waarbij uitgangspunt is om iets te doen voor mensen in kwetsbare posities. Zo vragen we aandacht voor mensen in schulden, willen we het niet-gebruik van voorzieningen terugdringen en hebben we een voorstel gedaan voor betere toegankelijkheid van de Boxtelse straat en instellingen voor mensen met een visuele beperking. Omdat we ook veel belang hechten aan jeugdparticipatie van kinderen, hebben we ook daar een concreet voorstel voor ingediend.'

De volgende voorstellen zijn door de SP ingediend:

1. Een voorstel voor kinderparticipatie: het betrekken van kinderen uit de klassen 6, 7 en 8 bij hun buurt, via een ideeënwedstrijd (zie het voorstel in de bijlage).
  2. Een voorstel om niet-gebruik van voorzieningen nog verder tegen te gaan, door het implementeren van de website berekenuwrecht.nl
  3. Een motie om schulden te voorkomen, door ouders met kinderen beter voor te lichten en voorlichting te geven aan kinderen in de laatste klassen van de basisschool (dat zijn pakketten van het Nibud).
  4. Een voorstel om de Boxtelse straat en Boxtelse instellingen beter toegankelijk te maken voor mensen met een visuele beperking.

Samen met andere partijen dienen we ook nog een amendement in om kleine verkeersergernissen, zoals losliggende tegels en opgroeiende wortels tegen te gaan in de Boxtelse straten.

De Boxtelse Gemeenteraad zal op donderdag 6 november over de ingediende voorstellen beslissen.

Motie Visueel besperkten.
Motie Terugdringen niet gebruik voorzieningen.
Motie Schuldenpreventie.
Motie Kinderparticipatie.
Voorstel Kinderparticipatie.
Amendement Staat van Trottoirs en wandelpaden.