SP stelt opnieuw vragen over vliegverkeer Eindhoven Airport

11 oktober 2008

SP stelt opnieuw vragen over vliegverkeer Eindhoven Airport

De Boxtelse SP-fractie heeft in de afgelopen raadsvergadering in het vragenhalfuurtje opnieuw vragen gesteld over het toegenomen vliegverkeer, dat dagelijks over de wijken Oost en In Goede Aarde dendert.

Eerder vroeg de SP via ambtelijke vragen al aandacht voor het toegenomen vliegverkeer en de geluiden die de fractie daarover met name in de wijken Oost en In Goede Aarde heeft opgevangen. Tevens heeft de SP recentelijk aandacht hiervoor gevraagd via een debat dat de Provinciale Statenfractie onlangs over Eindhoven Airport heeft georganiseerd. De SP verspreide in Boxtel inmiddels duizenden pamfletten, om de problemen van het toegenomen vliegverkeer onder de aandacht te brengen.

In de raadsvergadering werden vragen gesteld door de fracties van de PvdA, Combinatie 95 en de SP. SP-fractievoorzitter Eric van den Broek vroeg aan verantwoordelijk wethouder Van Erp om nu eens de juiste gegevens op tafel te krijgen. Eric van den Broek: 'Hoeveel vluchten komen er nu over ons dorp en kunnen we daarover niet eens in gesprek met Eindhoven Airport, eventueel gezamenlijk met andere Gemeentes?'

Daarnaast vroeg Van den Broek zich af of het vliegverkeer alleen veroorzaakt werd door Eindhoven Airport. 'Ik heb contacten gehad met Boxtelaren, die foto's van het vliegverkeer hebben gemaakt, maar daar zaten volgens mij ook vliegtuigen bij die onderweg waren naar de militaire vliegbasis Volkel.'

Wethouder Van Erp bevestigde de vermoedens van de SP-fractie, waarbij hij aangaf dat inderdaad ook vliegtuigen van en naar Volkel het Boxtelse vliegruim doorkruisen. De wethouder zegde toe te proberen te achterhalen met welke frequentie de vliegtuigen over Boxtel denderen en gaf aan al aansluiting te hebben gezocht met een aantal regiogemeentes, om gezamenlijk op te trekken richting Eindhoven Airport.

SP organiseert debat Eindhoven Airport.