SP zet in op westelijke parallelweg op tracé huidige A2

22 oktober 2008

SP zet in op westelijke parallelweg op tracé huidige A2

De Boxtelse SP-fractie heeft gisteren in de commissie Ruimtelijke Zaken een voorschot genomen op de behandeling van het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoers Plan (GVVP), dat in december in de Gemeenteraad behandeld wordt.

De SP gaf dat aan in de discussie over het GVVP. Fractievoorzitter Eric van den Broek verwees daarbij naar eerdere vroegtijdige bespiegelingen die door politieke partijen en maatschappelijke organisaties publiekelijk zijn gemaakt. 'De eerste beschietingen, proefballonnetjes, brieven van politieke partijen, zijn al in de pers verschenen. Iedereen heeft namelijk verstand van verkeer', aldus Eric van den Broek.

De SP'er gaf aan dat de SP in de discussie over het GVVP elk voorstel en elk plan zal leggen langs de maatlat van de leefbaarheid in de Boxtelse wijken, nu en in de toekomst. Van den Broek daarover: 'Wij vinden het in dit kader goed dat bewoners zoals in Breukelen zich hebben verenigd. De discussie dient zich niet eenzijdig toe te spitsen op bepaalde buurten of de mening van twee of drie organisaties, maar moet vooral ook gaan om de gevolgen daarvan op de directe leefomgeving van mensen.'

Verwachtingen
De Boxtelse SP-fractievoorzitter riep daarbij op om bij bewoners geen verwachtingen te wekken die niet nagekomen kunnen worden: 'In de laatste commissie RZ spitste veel van de discussie zich toe op de haalbaarheid van een parallelweg bij de A2, Oostelijk of Westelijk. Maar diezelfde discussie over de haalbaarheid zouden partijen in feite moeten voeren over het verkeersventiel voor Ladonk 'De Colenhoef'. Een prima oplossing voor een tweede ontsluiting van Ladonk, maar waarschijnlijk zal Boxtel tot het uiterste moeten gaan als het gaat om de haalbaarheid. Zeker, omdat daar ook sprake is van kwetsbaar gebied en bovenliggend beleid bij de Provincie.'

Parallelweg
Voor een mogelijke parallelweg bij de A2 bracht de SP naar voren dat vooral ingezet moet worden op een Westelijke parallelweg, op het huidige tracé van de A2.

De SP suggereerde daarbij nog een variant om meer ruimte te creëren aan de Westelijke zijde van de A2, door de huidige geluidswerende, brede geluidswal, te vervangen door een geluidswerende muur, met natuurlijke beplanting. Wethouder Van Erp gaf aan dat het voorstel van de SP een reële optie is en momenteel wordt onderzocht.

Tenslotte herhaalde fractievoorzitter Van den Broek zijn eerdere pleidooien voor beter openbaar vervoer in Boxtel. 'Een ondergeschoven kindje is nog steeds de aandacht voor het openbaar vervoer. Prima dat er regionale bijeenkomsten worden georganiseerd, met allerlei 'vernieuwende' concepten, maar dat weegt voor ons niet op tegen het feit dat er in Boxtel al jarenlang geen bus meer rijdt en het terugbrengen van Lijn 154 naar ons beste weten van de baan is. Wij pleiten daarom voor meer inzet op een fijnmaziger Openbaar Vervoernet. En dan vinden wij de actiepunten in de begroting gewoonweg te weinig en vooral niet concreet genoeg', aldus Van den Broek.

De SP-fractievoorzitter kondigde aan op korte termijn zelf met voorstellen te zullen komen om het openbaar vervoer in Boxtel op een concrete en haalbare manier te verbeteren.

Bewoners Breukelen verenigen zich in belangengroep.