Drie SP-moties aangenomen

18 november 2008

Drie SP-moties aangenomen

In de begrotingsbehandeling zijn drie van de vier SP-moties aangenomen. Daarmee wordt de toegankelijkheid van straten en instellingen voor visueel beperkten verbeterd, worden kinderen via een ideeënwedstrijd meer bij hun buurt betrokken en komt er aandacht voor bewustmaking van kinderen in de hoogste groepen van het basisonderwijs om schulden te voorkomen.

Betere toegankelijkheid visueel beperkten
Het college van B&W moet voorstellen gaan ontwikkelen om de toegankelijkheid van Boxtelse straten en instellingen te verbeteren voor blinden en slechtzienden. Dat is het gevolg van een SP-motie die unaniem aangenomen is door de gemeenteraad. Uit contacten met het Netwerk voor Blinden en Slechtzienden is ons gebleken dat daar nog veel verbeterd kan worden. De SP staat op het standpunt dat ook mensen met een handicap volwaardig moeten kunnen deelnemen aan de samenleving.

Fractievoorzitter Eric van den Broek: ‘Visueel gehandicapten zijn vaak niet de meest gehoorde groep. Zelfs Boxtelse instellingen zijn te weinig toegankelijk. In de WMO is er meer mogelijk om het visueel beperkten gemakkelijker te maken, maar ook vanuit de gemeente is er nog te weinig nagedacht over de visuele beperking van mensen.’
Het uitvoeren van deze motie is een eerste stap in de goede richting.

Kinderparticipatie
Ook dit voorstel werd unaniem aangenomen. Er komt een ideeënwedstrijd voor kinderen uit de groepen 6, 7 en 8 van het basisonderwijs om hen meer bij hun eigen buurt te betrekken. De kinderen kunnen zelf op een creatieve manier aangeven wat er in hun buurt moet komen. Zij geven een presentatie van deze ideeën in de school of buurtcentrum. Uiteindelijk komen de winnende ideeën uit alle wijken in een speciale kinderraadsvergadering aan bod. Het beste voorstel wordt aangenomen en uitgevoerd met het Verrijk Je Wijk-budget.

Vroeg beginnen met het voorkomen van schulden
Je kunt kinderen niet vroeg genoeg leren om met geld om te gaan. Daarom heeft de SP een motie ingediend om te voorkomen dat kinderen vroeg in de schulden komen. Dit gaat gebeuren via een pakket van het NIBUD (Nederlands Instituut voor Budgetbegeleiding) dat toegepast gaat worden in de hoogste groepen van het basisonderwijs.

De SP-fractie diende nog een vierde motie in, waarin werd aangedrongen om gebruik te maken van een internetprogramma, waarin Boxtelaren kunnen berekenen van welke plaatselijke en landelijke inkomensondersteunende maatregelen ze gebruik kunnen maken. De SP wil daarmee het niet-gebruik van sociale voorzieningen terugdringen. Omdat dat op dit moment technisch nog niet haalbaar is, heeft de SP deze motie ingetrokken. In een later stadium zullen we hier zeker op terugkomen.

Sociale voorstellen SP in begrotingsbehandeling.