SP steunt vrachtwagenverbod Kalksheuvel

6 november 2008

SP steunt vrachtwagenverbod Kalksheuvel

Het college van B&W heeft besloten om, als proef van een half jaar, het doorgaand vrachtverkeer te weren uit de wijk Kalksheuvel. SP-fractievoorzitter Eric van den Broek juicht deze maatregel toe.

Verbodsborden straks ook op Kalksheuvel.

College kiest terecht voor leefbaarheid van Kalksheuvel
Het college heeft gekozen voor de leefbaarheid van de wijk, waardoor het doorgaand vrachtverkeer om zal moeten rijden via de Keulsebaan naar industrieterrein Ladonk. Het weren van het vrachtverkeer gebeurt via een verkeersbesluit dat een verbod op doorgaand verkeer voor vrachtwagens regelt, uitgezonderd bestemmingsverkeer. Het zal nog een tijdje duren voordat dit verkeersbesluit uitgevoerd kan worden omdat er ook nog een inspraakprocedure aan verbonden is. Om de handhaving goed te kunnen uitvoeren worden er meer bijzondere opsporingsambtenaren (BOA’s) aangesteld tot een totaal van 2,5 formatieplaatsen.

Vrachtverkeer moet uit alle woonwijken
De SP staat achter de beslissing van B&W. De overlast van het (zwaar) verkeer in Kalksheuvel is enorm, zodat de leefbaarheid geweldig onder druk komt te staan. Overigens is de SP van mening dat doorgaand vrachtverkeer uit alle woonwijken geweerd dient te worden. Dus ook bijvoorbeeld uit de Baandervrouwenlaan, Van Hornstraat en Baroniestraat. Hier zijn al verbodsborden, maar die worden door chauffeurs genegeerd en de SP vindt dat er meer gecontroleerd moet worden.

Met betrekking tot Kalksheuvel heeft SP-fractievoorzitter Eric van den Broek in de gemeenteraad meerdere malen gepleit voor een vrachtwagenverbod. Hij is tevreden dat B&W nu de knoop hebben doorgehakt: “Wachten op een eventuele noordelijke ontsluitingsweg is geen optie voor de bewoners. Want het is hoogst onzeker of de provincie deze weg ooit zal toestaan en zelfs als dat gebeurt, kan het nog goed 5 tot 10 jaar duren voor een dergelijke weg gerealiseerd zal zijn. Zo lang kunnen we bewoners niet in de overlast en onveiligheid laten zitten. “

Vrachtwagenverbod Kalksheuvel oplossing verkeersproblemen.