Vrachtwagenverbod Kalksheuvel oplossing verkeersproblemen

21 augustus 2008

Vrachtwagenverbod Kalksheuvel oplossing verkeersproblemen

Dinsdag 26 augustus vergadert de Commissie Ruimtelijke Zaken over de verkeersproblemen in Kalksheuvel, waar bewoners al jarenlang problemen hebben met het door de wijk denderende vrachtverkeer. De Boxtelse SP-fractie deed tien jaar geleden al suggesties voor een (gedeeltelijke) afsluiting van Kalksheuvel voor vrachtverkeer en zal die zienswijze nogmaals inbrengen in de aankomende discussie.

Kalksheuvel heeft te maken met het zware vrachtverkeer dat van en naar Ladonk door de wijk dendert. In het verleden heeft de SP, in het kader van toenmalige verkeersplannen, al geopperd om met name het verkeer vanuit Ladonk verplicht over de Keulsebaan te leiden om buurtschap Kalksheuvel daarmee te ontlasten. 'Dat bleek toen al heel goed te kunnen, zo werd door het toenmalige College (BB, CDA, DPBL, C95) aangegeven', aldus fractievoorzitter Eric van den Broek.

Eric van den Broek, die als raadslid destijds de verkeersdiscussie in zijn portefeuille had, wist zich toen al gesteund door een rapport dat door bureau Elings is opgemaakt over de inrichting van Ladonk: 'Uit het onderzoek van bureau Elings bleek dat door verkeersmaatregelen op Ladonk, al het vrachtverkeer over de Keulsebaan is te leiden.'

Naar aanleiding van een bezoek van de Commissie Ruimtelijke Zaken aan Kalksheuvel en naar aanleiding van de zich voortslepende verkeersdiscussie, is door bewoners van de Kalksheuvel de suggestie gedaan om Kalksheuvel volledig vrij van vrachtverkeer te maken.

Een suggestie die fractievoorzitter Van den Broek wel aanspreekt: 'Die suggestie van bewoners is in ieder geval vanuit Ladonk mogelijk en ook voor andere wijken bijvoorbeeld vanuit de ingang Boxtel Noord is een vrachtwagenverbod ingesteld om vrachtverkeer buiten de kern te houden.'

Het Boxtelse College van B&W wijst de suggesties van een totaal vrachtwagenverbod echter van de hand uit oogpunt voor calamiteiten. De SP-fractie vindt dat echter een oneigenlijk argument, omdat ten tijde van calamiteiten als noodmaatregel toch van het thans bestaande wegennet gebruik gemaakt zou kunnen worden. Eric van den Broek daarover: 'Stel dat er op Ladonk een weg geblokkeerd zou zijn door een auto-ongeluk, dan zou je er voor kunnen kiezen om gecoördineerd door de politie dan een omleidingsroute te gebruiken.'

de SP zal verantwoordelijk wethouder in de Commissievergadering dan ook gaan bevragen op een variant dat Kalksheuvel geheel vrij is van vrachtverkeer.

Antwoord van college over verkeerssituatie Kalksheuvel & Brieven fracties.

SP-voorstel verkeersontlasting Kalksheuvel opnieuw onder de aandacht gebracht van politiek.