SP pleit voor menselijke maat begraafplaats Munsel

4 februari 2009

SP pleit voor menselijke maat begraafplaats Munsel

Gisteren werd in de commissie Ruimtelijke Zaken gediscussieerd over de gemeentelijke verordening die het beheer en het gebruik van begraafplaats Munsel regelt. Het werd een beladen discussie, omdat gebruikers eerder in het Brabants Centrum werden beschuldigd van 'landjepik'. Het ging hierbij om het aanbrengen van beplanting of bloemen nabij het graf, waar dat volgens de verordening eigenlijk niet mag. Veel gebruikers van de begraafplaats waren daarover boos en spraken bij de inspreekronde hun ongenoegen uit.

SP-fractievoorzitter Eric van den Broek memoreerde in zijn bijdrage dat de voorgestelde verordening voortvloeit uit het beleidsplan begraafplaatsen, zoals dat begin 2008 in de Gemeenteraad is vastgesteld. In dit beleid is onder meer vastgesteld, wat de spelregels zijn bij het beheer en gebruik van de openbare begraafplaats.

Eric van den Broek herhaalde zijn pleidooi van toen, waarin hij stelling nam voor de mogelijkheid voor persoonlijke invulling van de begraafplekken: 'In het beleid en de verordening worden zaken als de steenmodellen en standaardinrichting van begraafplaatsen vastgesteld. Wij pleiten echter voor het creëren van ruimte voor persoonlijke invulling, met ruimte voor eigen inzicht.'

De SP'er werd in het beleidsplan en in deze verordening op zijn wenken bediend, omdat er meer ruimte is gecreëerd voor eigen invulling. De huidige gebruikers van de begraafplaats maken zich echter zorgen over de kaders die binnen de verordening terug te vinden zijn, vooral gericht naar aspecten als beplanting en het plaatsen van bloemen nabij het graf.

'We hebben de begraafplaats altijd netjes bijgehouden en die ziet er dan ook met respect voor de overledenen en de nabestaanden uit', aldus de gebruikers. 'Daarbij vinden wij het respectloos als er wordt gesproken van 'landjepik'.'

De SP was het met de insprekers eens dat de term 'landjepik' misplaatst is in relatie tot nabestaanden die er alles aan doen om de laatste rustplaats van hun naasten netjes te houden. 'Inhoudelijk vinden we dat het goed is dat er spelregels worden opgemaakt om verrommeling op begraafplaatsen tegen te gaan. Maar wel met respect en begrip voor de gebruikers. Excessen moeten worden aangepakt, maar daar is hier volgens mij geen sprake van. Is het College daarom bereid om met gebruikers in gesprek te gaan en te bemiddelen', zo stelde fractievoorzitter Van den Broek voor.

Wethouder Wim van Erp omarmde, evenals diverse andere commissieleden, het voorstel van de SP en gaf aan graag de dialoog te zoeken om te komen tot oplossingen. Voor wat betreft de gevoelige term 'landjepik' gaf de wethouder aan deze niet te hebben gebruikt, maar dat dit een interpretatie van de journalist is geweest. Niettemin verontschuldigde de wethouder zich op een sympathieke manier van de formulering die in de krant in de koptitel van het bewuste artikel was terug te lezen.

De SP heeft haar advies over de verordening tot de raadsvergadering aangehouden. 'Dat er spelregels moeten komen is wel duidelijk, maar wel gestoeld op de menselijke maat. We zijn het eens met de inhoud van deze verordening, maar zullen ons nog beraden over mogelijke voorstellen om in de zorg van de gebruikers van de begraafplaats tegemoet te komen', aldus SP-fractievoorzitter Eric van den Broek.

De SP ging ook nog kort in op het verzoek dat de fractie vorig jaar deed, om de behoefte aan Islamitisch begraven in Boxtel te onderzoeken. Onderzoek heeft inmiddels uitgewezen dat de behoefte in Boxtel daar niet groot genoeg voor is, om daarvoor aparte ruimte te creëren op de Boxtelse begraafplaats. De SP steunde om die reden het voorstel van de Boxtelse PvdA om samen met omliggende gemeenten te bezien of er regionaal mogelijkheden zijn te creëren voor Islamitisch begraven.

De besluitvorming over de verordening vindt plaats in de raadsvergadering van dinsdag 17 februari aanstaande.

Onderzoek naar Islamitisch begraven komt er.
Raadsdiscussie over Algemene Begraafplaats Munsel.