Voorstel parkeergarage leidt tot aantrekkelijk centrum Boxtel

5 februari 2009

Voorstel parkeergarage leidt tot aantrekkelijk centrum Boxtel

De commissie Ruimtelijke Zaken besprak deze week de plannen om in het centrum een parkeergarage te realiseren. De SP ziet in deze plannen kansen om het. Boxtelse centrum aantrekkelijk te maken voor winkelpubliek, meer activiteiten, aantrekkelijke horeca, toerisme en het uitnutten van de Boxtelse cultuurhistorie.

De SP toonde waardering voor de wijze waarop de plannen over de parkeergarage tot stand zijn gekomen. 'Er is goed geluisterd naar de mening van de commissie, raad en vooral insprekende bewoners. Daardoor zijn het plannen die met de nodige zorgvuldigheid tot stand zijn gekomen', aldus fractievoorzitter Eric van den Broek.

De geplande parkeergarage, die in de voorkeursvariant uit het onderzoek gepland is aan de rand van het Boxtelse centrum, gelegen nabij het marktplein, ten Zuiden van de Mgr. Bekkersstraat, heeft de voorkeur van de SP.

'Zeker in combinatie met de herplaatsing van de historische Binnendommeltjes', aldus Eric van den Broek. 'Als voorbeeld wil ik de gemeente Den Bosch noemen, waar De Binnendieze nu een grote toeristische trekpleister is. Dat kan in Boxtel op beperkte schaal ook. Een autoluwe markt en versterking van de cultuurhistorische identiteit, leidt tot een centrum dat bruist, met goede winkelvoorzieningen, toerisme en recreatie. De autoluwe markt is dan belangrijk en dat kunnen we bereiken met deze plannen.'

De SP benadrukte dat de plannen voor een parkeergarage integraal benaderd zouden moeten worden ten opzichte van beleid zoals de cultuur-historische as, bestemmingsplan centrum, erfgoednota, de nota toerisme en de plannen rondom de Binnendommeltjes. Daarnaast heeft de SP benadrukt dat de parkeergarage de oplossing is voor de parkeerproblemen die gaan ontstaan bij het afsluiten van de Boxtelse markt voor autoverkeer en autoparkeren.

Veel commissieleden lijken het eens te zijn met de visie van de SP. In de raadsvergadering van dinsdag 17 februari aanstaande beslist de gemeenteraad over het voorstel.

Erfgoednota uitstekend voor toerisme en recreatie in Boxtel.
SP voor aantrekkelijker Centrum.