College kiest voor Essche Heike als nieuwe onderkomen ODC

19 juni 2009

College kiest voor Essche Heike als nieuwe onderkomen ODC

Het Boxtelse College van B&W heeft voor de lokatie Essche Heike gekozen als nieuw onderkomen voor voetbalvereniging ODC. Deze lokatie kwam opnieuw in beeld, nadat de plannen voor een complex aan de Renbaan op procedurele gronden waren afgeketst bij de Raad van State. In tegenstelling tot eerdere plannen voor het Essche Heike wordt nu uitgegaan van vier in plaats van vijf velden. Twee grasvelden en twee kunstgrasvelden.

Deze vrijdag bracht wethouder Anton van Aert de nieuwe plannen voor ODC naar buiten. De Boxtelse SP-fractie kan meegaan in de denkrichting, maar voorziet nog lastige obstakels. SP-fractievoorzitter Eric van den Broek zegt er het volgende over: 'Ik ben benieuwd of ODC volledig akkoord is met het spelen op maar liefst twee kunstgrasvelden. Volgens mij is dat een noviteit in Nederland. Dit zal ertoe leiden dat ook jeugdelftallen en lagere eftallen op kunstgras moeten voetballen. Het is dus belangrijk dat de vereniging daar volledig achterstaat. En wellicht heeft de KNVB ook nog een stem in het spelen op kunstgras in het amateurvoetbal.'

De situering op Essche Heike heeft daarbij ook de consequentie dat ODC op termijn maximaal met 10 procent kan groeien. 'Allemaal zaken waarover met ODC overeenstemming zal moeten zijn', aldus Eric van den Broek.'

Ook op ruimtelijk en procedureel gebied zal de situering op het Essche Heike nog haken en ogen hebben. 'Wat te denken van het te verwachten protest van omwonenden, de eventuele verplaatsing van de manege, de eventuele situering van parkeerplaatsen in het bosgebied aan de overzijde van het complex, protesten van de projectontwikkelaar en de demping van de visvijver', zo somt Van den Broek achteloos op.

De SP is blij dat er een nieuwe keuze voor ODC ligt, want daar zijn uiteindelijk de voetballers, vrijwilligers en sympathisanten van ODC mee gebaat. 'Wel is het zaak dat vragen en onduidelijkheden die deze keuze met zich meebrengt, snel beantwoord worden', aldus Eric van den Broek in een eerste reactie.

De keuze voor het Essche Heike zal door de politiek besproken worden in de vergadering van de Commissie Ruimtelijke Zaken van de maand juli.

Fractie SP verbaasd over procedure verhuizing ODC.