Pleidooi voor discussie over zondagopenstelling Albert Heijn

17 juli 2009

Pleidooi voor discussie over zondagopenstelling Albert Heijn

Vorige week presenteerde het Boxtelse College van B&W haar plannen om de zondagopenstelling van Albert Heijn te verlengen en naar de toekomst een tweede supermarkt de kans te gunnen om op zondag open te zijn. De SP gaf aan kritisch te staan tegenover de zondagopenstelling van winkels, omdat deze past in de alsmaar door denderende 24-uurseconomie.

Het voorstel van het College is om de huidige zondagopenstelling van de Albert Heijn aan de Prins Hendrikstraat te verlengen. SP'er Eric van den Broek vroeg zich af of het College hier wel een keuze in heeft: 'Volgens mij zegt de huidige verordening dat een zondagopenstelling niet kan als de openbare orde en veiligheid in het geding is. Uit evaluatie blijkt dat dit niet zo is, dus volgens mij is het College met handen gebonden.'

Wel benadrukte de SP dat het verstandig is om de openstelling te evalueren met onwonenden, die uiteindelijk de extra verkeers- en parkeerdruk ervaren. Één van de omwonenden heeft daarover reeds een brief aan het Boxtelse College van B&W geschreven.

Inhoudelijk gaf de SP aan terughoudend te zijn in het denken over zondagopenstellingen. Eric van den Broek zei daar het volgende over: 'Zondagopenstelling past in het denken van méér, méér, méér. Een 24-uurseconomie die zeven dagen in de week door dendert. Wat ons betreft discussiëren we daar eens in een breder verband over. We hebben het hier immers ook over zaken als werknemersrechten, die af en toe ook wel eens hun vrije dag willen.'

In de commissie werd afgesproken om in het najaar in een breder verband te debatteren over de zondagopenstelling van winkels.

Vergunning zondagopenstelling Albert Heijn kan niet geweigerd worden.