Trapveldje Elzengaard komt terug na overleg buurtbewoners

1 juli 2009

Trapveldje Elzengaard komt terug na overleg buurtbewoners

Goed nieuws voor de voetballertjes uit de Elzengaard en omgeving. Het onlangs ontmantelde trapveldje in de Elzengaard komt terug. Dat is de uitkomst van overleg met buurtbewoners, dat deze avond in het Gemeentehuis door het College van B&W werd georganiseerd. De SP riep het College de afgelopen week op om snel te komen met een oplossing in de Elzengaard en is daarom zeer tevreden met de uitkomst van de avond.

SP-wethouder Ger Wouters opende de avond namens het Boxtelse College en stak meteen hand in eigen boezem voor het ontstane probleem: 'Op basis van een klacht van een bewoner over overlast van ballen in de tuin en tegen de ruit, hebben wij in ons enthousiasme om de klacht snel te verhelpen, achteraf gezien iets te snel gehandeld. De doelpalen op het trapveldje waren versleten en door deze te verwijderen, dachten wij snel te anticiperen op geluiden die tot ons kwamen. Nu er in de buurt beroering is ontstaan willen wij vooral met alle bewoners in gesprek om te komen tot gezamenlijk gedragen oplossingen.'

De kwetsbare opstelling van het College viel bij de bewoners in goede aarde. In de goed bezette bewonersavond spraken voor en tegenstanders van het trapveldje vrijuit over het trapveldje, spelen in de buurt voor jong en oud en ruimte voor ontmoeting in de buurt.

De uitkomst van de avond mocht er zijn. De ruim veertig aanwezige buurtbewoners, waaronder ook veel van de voetballertjes, spraken met wethouders Wouters (speelruimteplan) en Van Aert (wijkwethouder) af om het trapveldje in ere te herstellen. Daartoe komt er een haag van een meter hoog aan de beide lange kanten van het veld, zodat de ballen niet zo gemakkelijk in de tuinen komen. Er komen andere doeltjes, met een staalconstructie aan de achterzijde, zodat de bal daar niet doorheen kan. En ten slotte maken buurtbewoners afspraken over het gebruik van en het toezicht op het veldje.

De voetballertjes waren zeer tevreden. Ze hebben de toezegging dat ze binnen een paar weken, waarschijnlijk nog voor de zomervakantie, weer kunnen voetballen. Ook SP-fractievoorzitter Eric van den Broek, die als toehoorder aanwezig was, toonde zich enthousiast over de oplossing: 'We zijn blij met deze uitkomst. Zo hoort het eigenlijk altijd te gaan bij het meepraten over buurtvoorzieningen. Daar moeten vooral bewoners zelf bij worden betrokken. En het was goed dat er zoveel voetballertjes zelf aanwezig waren. Zij hebben nu mee kunnen praten over de inrichting van hun eigen trapveldje, precies zoals wij dat al vaak hebben voorgesteld.'

De SP wil van het College nog wel graag een antwoord op de eerder gestelde vragen, vooral ook om dit soort problemen in de toekomst te voorkomen.'

Weblog Ger Wouters: Oplossing voetballertjes Elzengaard.
Kinderen Elzengaard willen trapveldje terug.