Pleidooi voor meer betaalbare huur- en koopwoningen

10 september 2009

Pleidooi voor meer betaalbare huur- en koopwoningen

De Boxtelse SP-fractie heeft deze week gepleit voor meer huur- en koopwoningen, voldoende aanbod voor betaalbare woningen in de sociale sector en aparte aandacht voor senioren en starters. De discussie vond plaats in het kader van de presentatie van de Boxtelse woonvisie, die voor de komende jaren de activiteiten op gebied van wonen dient te gaan regelen.

De SP maande de Gemeente vooral ook actie richting het woningaanbod voor senioren. SP-fractievoorzitter Eric van den Broek zei er het volgende over: 'In deze visie worden dezelfde aandachtspunten genoemd als in de vorige woonvisie. Dat vraagt om actie, met name richting starters en senioren. Voor seniorenhuisvesting zou eigenlijk apart beleid moeten worden geformuleerd, concreet met actiepunten en een tijdspad. Wij zullen daar zelf ook voorstellen voor indienen.'

De SP vroeg daarnaast aandacht voor beter onderhoud van huurwoningen, studentenhuisvesting en het verkoopbeleid van huurwoningen door St. Joseph.

Door de vele opmerkingen die er vanuit diverse fracties op de woonvisie werden gemaakt, is de behandeling van de visie in de Gemeenteraad uitgesteld tot oktober of november.

Wijken moeten een afspiegeling van de Boxtelse samenleving zijn.
SP pleit voor behoud studentenhuisvesting.