Gemeente start pilot voor schuldhulpverlening van personeel WSD

27 oktober 2009

Gemeente start pilot voor schuldhulpverlening van personeel WSD

Samen met Werkvoorzieningschap De Dommel zijn de schuldhulpverleners van Loket WegWijs een pilot gestart voor het personeel van de sociale werkvoorziening.

Schulden zorgen er voor dat mensen vaak veel minder goed functioneren. Mensen met schulden zijn langer en vaker ziek. En als schulden ‘opgelost’ worden met een loonbeslag, dan is dit niet alleen veel extra werk voor de afdeling personeelszaken van de WSD, de betreffende werknemers hebben ook een groot probleem om van het mindere salaris rond te komen.

Dit was voldoende aanleiding voor de gemeente om de WSD uit te nodigen om samen een pilot op te zetten.

In overleg met de WSD zijn werknemers geselecteerd die het aanbod krijgen om in een traject te komen om van hun schulden af te komen. Het traject kan bestaan uit een uitgebreide cursus ‘omgaan met geld’, een gesprek en advies om de schuld zelf aan te pakken, of zelfs een echt schuldhulpverleningstraject.

De werknemers zijn en blijven verantwoordelijk voor hun eigen schuld, zij krijgen een helpende hand in het oplossen ervan.

Wethouder Ger Wouters: 'Ik hoop dat de pilot succesvol is. Wij maken dan onze gemeentelijke taak in de schuldhulpverlening nog beter waar, we helpen dan mensen die er zelf vaak niet uit kunnen komen. En bij succes is het mogelijk om de extra service voor alle werknemers van de WSD te bieden en wellicht ook voor andere werknemers in Boxtel.'

Weblog Ger Wouters: Samenwerking schuldhulpverlening gemeente en WSD.
Gemeente Boxtel start financieel spreekuur.