SP verheugd over uitbreiding buurtbussen

12 november 2009

SP verheugd over uitbreiding buurtbussen

Vanaf 13 december geldt een nieuwe dienstregeling van de buurtbussen. Er komen meer routes door de wijken, er komen haltes bij speciale bestemmingen en de bus naar Schijndel wordt een één-uursdienst. Met deze maatregelen wordt de buurtbus beter bruikbaar voor inwoners van Boxtel. Hiermee gaat een wens van de SP in vervulling.

Route door wijken wordt uitgebreid
De route van alle drie de buurtbussen door de wijken wordt beter. Zo gaat bijvoorbeeld lijn 203 via de Eindhovenseweg en Molenstraat door het centrum naar het station. Bij Selissenwal wordt een rondje om de wijk gemaakt via Achterbergstraat, Bosscheweg, Baandervrouwenlaan en Parkweg. Er komen ook meer opstapplaatsen. De oude bushokjes (abri's) zijn verzet naar meer logische haltes. Ook komen er nieuwe haltes bij de Groene Poort/De Ketting en De Kleine Aarde. Dat is goed voor de recreatie en het toerisme. Verder wordt de buurtbus van Sint Oedenrode via Boxtel naar Schijndel een één-uursdienst in plaats van de anderhalfuursdienst van nu.

Voorlichting
Er komt nog een uitgebreide voorlichtingscampagne om de dienstregelingen en de opstapplaatsen beter bekend te maken en om uit te leggen hoe men gebruik kan maken van de buurtbus. Zo weten veel mensen bijvoorbeeld niet dat ze door handopsteken de buurtbus kunnen laten stoppen en in kunnen stappen.

Wethouder en SP-fractie tevreden
Wethouder Ger Wouters (SP) is tevreden over het resultaat van de onderhandelingen met Arriva en de provincie. Over de financiering: 'Deze verbeteringen hebben we gefinancierd vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Met als doel om de mobiliteit van mensen die niet meer zo mobiel zijn te verbeteren. We boeken daar dus succes mee. En wat volgens mij ook goed is, is dat alle inwoners van de gemeente Boxtel er voordeel van kunnen hebben.'

SP-fractievoorzitter Eric van den Broek stelt dat een wens van de SP in vervulling is gegaan: 'Jarenlang hebben wij ons sterk gemaakt voor verbetering van het openbaar vervoer in onze gemeente. Een paar maanden geleden hebben we nog een voorstel gedaan om het buurtbusnetwerk uit te breiden. Het stemt tot tevredenheid dat het eerste college met daarin een SP-wethouder er daadwerkelijk in geslaagd is om dat voor elkaar te krijgen.'

Weblog Ger Wouters: Andere insteek maar wel met succes.
Begroting 2010: Boxtel blijft sociale gemeente.