Voorstellen SP hondenuitlaatbeleid overgenomen

26 november 2009

Voorstellen SP hondenuitlaatbeleid overgenomen

In september 2008 presenteerde de Boxtelse SP-fractie haar plannen om de overlast van hondenpoep tegen te gaan. De SP introduceerde een heel nieuwe manier van omgaan met het hondenuitlaatbeleid. Afgelopen dinsdag werd in de Boxtelse Gemeenteraad het hondenuitlaatbeleid vastgesteld. In dit beleid zijn de voorstellen van de SP bijna volledig overgenomen.

Het initiatief van de SP ging in hoge mate uit van het betrekken van hondenbezitters bij het uitstippelen van logische looproutes, het realiseren van voldoende uitlaatplaatsen en voldoende voorzieningen om hondenpoep te kunnen deponeren. Daarnaast riep de SP de Gemeente op om hondenbezitters meer te betrekken bij de totstandkoming van beleid.

Fractievoorzitter Eric van den Broek zegt er het volgende over: 'Wanneer bewoners meer worden betrokken ontstaat er veel meer draagvlak en door goede afspraken te maken is beleid veel beter te handhaven. Dat is ook de enige echte kanttekening die wij maken. Hondenbezitters zijn betrokken via centrale bijeenkomsten in het Gemeentehuis, maar de Gemeente had eigenlijk veel meer de wijken in kunnen gaan. Wij stellen voor om dat bij de evaluatie van dit beleid wel te doen.'

Overlast kattenpoep
Van den Broek vroeg in zijn bijdrage ook aandacht voor de poepoverlast die katten veroorzaken: 'Wij weten dat dit in een aantal buurten in Boxtel tot spanningen heeft geleid. Ergernissen bestaan dan uit kattenpoepoverlast in de tuinen van buurtbewoners, maar bijvoorbeeld ook volières waarin de vogels niet meer veilig zijn of vijvers waarin de kooikarpers niet meer veilig zijn.'

Verantwoordelijk wethouder Wim van Erp nam die laatste oproep ter harte en zegde toe extra aandacht te zullen besteden aan de overlast van kattenpoep.

Gemeente neemt SP-voorstel hondenuitlaatbeleid over.