Motie brandweer door hele gemeenteraad gesteund

17 december 2009

Motie brandweer door hele gemeenteraad gesteund

In de Gemeenteraadsvergadering van afgelopen dinsdag is gesproken over de regionalisering van de brandweer. De Boxtelse SP-fractie sprak eerder al haar tevredenheid uit over de kwaliteit van het huidige Boxtelse korps en de zorg dat die kwaliteit met de plannen tot regionele samenwerking, minder zou worden. Alle ander fracties waren het met de SP eens.

De SP-fractie heeft twee grote zorgen bij de regionalisering van de brandweer. De SP vreest voor het ontstaan van een te grote afstand tussen de vrijwilligersorganisatie en de professionele organisatie van de brandweer en de fractie heeft zorg bij de aangekondigde bezuinigingsmaatregelen in het kader van de regionalisering.

In de eerdere commissievergadering werd deze zorg door alle partijen onderschreven. Reden voor SP-fractievoorzitter Eric van den Broek om contact op te nemen met alle fracties, om te komen tot een gezamenlijke motie, die de zorg om de kwaliteit van het Boxtelse brandweerkorps tot uiting zou moeten brengen.

Eric van den Broek zei het volgende over zijn initiatief: 'De afgelopen anderhalve week heb ik contact gehad met alle fractievoorzitters uit deze raad. Iedereen deelt de zorg die wij hebben uitgesproken. Onze motie is dan ook door alle partijen onderschreven.'

De gemeenteraad riep daarmee de veiligheidregio Brabant-Noord, unaniem op om er alles aan te doen om de kwaliteit van het huidige Boxtelse brandweerkorps in stand te houden.

Fractie SP pleit voor behoud kwaliteit brandweer.