Eindelijk aanpak wateroverlast Oost

15 januari 2010

Eindelijk aanpak wateroverlast Oost

Afgelopen woensdag vergaderde de commissie ruimtelijke zaken over het plan van aanpak om de problemen rondom de wateroverlast in Oost aan te pakken. De SP-fractie was zeer verguld met de plannen.

In maart 2008 heeft de Boxtelse Gemeenteraad al besloten een aantal oplossingsrichtingen uit te werken, om de wateroverlastproblemen in Oost nu eens serieus aan te pakken. Nu ligt er in de Gemeenteraad een stuk voor, om de wateroverlast daadwerkelijk te gaan bestrijden. De eerder georganiseerde pilots wijzen namelijk uit dat de onderzochte oplossingsrichtingen de wateroverlast terugdringen.

Jarenlange actie SP
SP-raadslid Nick Geerlings toonde zich zeer verheugd over de plannen: 'Eindelijk erkenning van de problemen die al tientallen jaren door bewoners uit Oost naar voren zijn gebracht!! Vanaf begin jaren tachtig hebben wij op dit gebied al met bewoners actiegevoerd en het lijkt er nu toch echt van te komen dat er garen op de klos komt. Wij hebben er vertrouwen in dat met dit Masterplan de problemen in wijk Oost daadwerkelijk aangepakt kunnen worden. De kosten van dit project zijn aanzienlijk, maar dat geldt ook voor de problemen bij bewoners. We hebben nu de mogelijkheid om daar iets aan te doen.'

Enige bezorgdheid toonde Geerlings over de veiligheid bij de retentievijver die in de plannen wordt voorgesteld: 'We hebben wel nog een vraag over de retentievijver die is ingepland op de hoek van de Hobbendonkseweg en de Dr. De Brouwerlaan. Die valt wat ons betreft op een mooie manier in te passen in de wijk, maar is die vijver wel veilig voor spelende kinderen?'. Wethouder Van Erp zegde toe dat de vijver zodanig aangelegd zal worden, dat deze veilig is voor spelende kinderen.

College met SP zorgt voor oplossing
Als de Boxtelse Gemeenteraad in de aankomende raadsvergadering deze plannen aan neemt, dan is het eerste College waarin de SP zitting heeft, tevens ook het eerste Boxtelse College dat de wateroverlast aanpakt. Actievoeren en de lange adem helpen dus.

Drainage om wateroverlast in Oost terug te dringen.