Politiek schaart zich achter huurders Beukums en Spinster

14 januari 2010

Politiek schaart zich achter huurders Beukums en Spinster

Op initiatief van de SP vergaderde de commissie Ruimtelijke Zaken deze week over het huurdersconflict tussen de huurders van de Beukums en de Spinster aan de ene kant en verhuurder VB&T en de eigenaar Achmea aan de andere kant.

De SP-fractie vroeg het College om vanuit het Boxtelse woningbouwbesluit toezicht te houden op de staat van de woningen en adequaat onderhoud door verhuurder en eigenaar. Bewoners en verhuurder zijn al maandenlang met elkaar in conflict over het nagelaten onderhoud op de woningen.

SP-fractievoorzitter Eric van den Broek sprak in felle bewoordingen over het conflict en riep de gemeente op om er alles aan te doen dat de huurders netjes door de verhuurder behandeld worden: 'Ik zou graag een toezegging van de wethouder willen, dat de gemeente met het bouwbesluit in de hand de ontwikkelingen volgt en er zo op toeziet dat de huurders niet meer met een kluitje in het riet worden gestuurd.'

De leden van de commissie waren het unaniem met de SP eens en ook wethouder Van den Oetelaar schaarde zich in zeer afkeurende woorden aan het adres van de verhuurder achter het pleidooi van fractievoorzitter Van den Broek.

De afspraak is nu dat de wethouder een afspraak in gaat plannen met Achmea, de eigenaar van de woningen. Bewoners hebben zich deze week in een bewonersavond op woensdag beraad op vervolgstappen.

Gemeente wil inzicht in en controle op herstelplan particuliere huurwoningen De Spinster en Beukums.