Gevarieerd werkbezoek Paulus Jansen aan Selissenwal

26 februari 2010

Gevarieerd werkbezoek Paulus Jansen aan Selissenwal

Het SP-Tweede Kamerlid heeft gisteren een werkbezoek gebracht aan de gerevitaliseerde wijk Selissenwal. Het Tweede Kamerlid was onder de indruk van de vele projecten die tot doel hebben om de sociale samenhang te bevorderen.

Brede School
Het werkbezoek begon in de Prinses Amaliaschool, waar Marusjka Lestrada, Ghislaine de Brouwer en Fleur Permentier enthousiast vertelden over een aantal projecten voor kinderen en wijkbewoners. Zoals bijvoorbeeld muziek op school, straatconcerten, museumgroep, schooltuintjes, verhalen uit de buurt, tien talentenjacht en Kunst(en) Festival Selissenwal. Dat is een succes geworden, alleen het betrekken van allochtone ouders is nog niet goed uit de verf gekomen.

Geitenwei

Daarna toog het gezelschap, met daarbij ook SP-fractievoorzitter Eric van den Broek, naar de Geitenwei. Hier kreeg Jansen uitleg over de geschiedenis van de wijk Selissenwal en de ontmoetingsfunctie daarbinnen van de Geitenwei. De Geitenwei bestaat dit jaar 25 jaar en gaat binnenkort verhuizen naar het binnengebied van Heerewaerde.

Creativiteit uit de wijk halen

Hierna liet beeldend kunstenaar Ien van Gemert in gemeenschapshuis De Walnoot enkele voorbeelden zien van kunstwerkjes die wijkbewoners gemaakt hebben. Aanwezig daarbij was het echtpaar Qubane dat ook aan het project meegewerkt heeft.

Adrianastraat en omgeving

Als laatste werd de het renovatieproject Adrianastraat en omgeving bezocht. Hier hebben gemeente, Sint Joseph en bewoners vanaf het begin samengewerkt aan de renovatie van de woningen. Bewoners konden zelf de vorm (luifel, uitgebouwd venster enz.) en kleur van het huis kiezen. Ook zijn er in veel tuinen door bewoners zelf geschilderde tuinbeelden geplaatst. Harrie Snijders van Sint Joseph en wijkambtenaar Gijs Schampers die de zieke wethouder Ger Wouters verving gaven uitleg over het project, evenals enkele buurtbewoners.

Paulus Jansen tevreden over het werkbezoek
Jansen sprak over een gevarieerd werkbezoek waar hij veel van geleerd heeft en was onder de indruk van de vele projecten en het aanstekelijk enthousiasme van de medewerkers. Het Tweede Kamerlid: 'Ik kom in veel wijken in heel Nederland en daar zijn dit soort projecten met name gekoppeld aan sportactiviteiten. Het opvallende en leuke aan Selissenwal is dat hier heel veel sociaal-culturele projecten uitgevoerd worden.' Ook Eric van de Broek was enthousiast: 'De samenwerking van gemeente, Sint Joseph, Brede School, Geitenwei en wijkbewoners leidt tot meer ontmoeten en samenwerken van wijkbewoners. Ik denk dat onze wethouder een belangrijke rol gespeeld heeft in deze versterking van de sociale samenhang in de wijk Selissenwal.'

SP-Tweede Kamerlid Paulus Jansen op werkbezoek in Selissenwal.
Weblog Ger Wouters: Kamerlid Paulus Jansen in Selissenwal.