Druk op openbaarhaarheid coalitie-overleg wordt opgevoerd

26 maart 2010

Druk op openbaarhaarheid coalitie-overleg wordt opgevoerd

Ook de Boxtelse D66 heeft donderdag in een brief opgeroepen om meer openbaarheid in het coalitie-overleg. Onder aanvoering van Balans zijn de vier grootste partijen in Boxtel (de drie andere zijn PvdA/Groenlinks, Combinatie 95 en de partij van Willy van de Langenberg), na de verkiezingen nu al bijna een maand in beslotenheid aan het vergaderen. De enige terugkoppeling tot nu toe is dat het overleg 'constructief' schijnt te zijn en dat er 'voortgang' wordt geboekt.

Met name de de duidelijkheid over de onderwerpen waarop die voortgang dan geboekt zou zijn is voor ons en voor de Boxtelse kiezer belangrijk. Wij onderschrijven de oproep van D66 dan ook volledig. Die komt overeen met onze eerdere schriftelijke oproep en onze inbreng in de tweetal openbare bijeenkomsten, waarin Balans louter een eenzijdige terugkoppeling deed, die ook nog een niet gespeend was van inhoud en argunmenten', aldus lijsttrekker Eric van den Broek.

Zowel de SP als D66 noemen een groot aantal belangrijke thema's waarover de nu onderhandelende partijen in de verkiezingscampagne grote meningsverschillen hadden. Eric van den Broek zegt er het volgende over: 'De Boxtelse kiezer heeft bij de verkiezingen gekozen op basis van programma's. Daarom hebben die kiezers nu recht op duidelijkheid en wat hun stem waard is geweest. Ik krijg de indruk dat de belangrijke verschilpunten, toch moeilijk overbrugbaar zijn. Dat is niet vreemd, maar ben daar dan duidelijk over.'

Brief van D66 aan Balans met vragen over voortgang coalitiebesprekingen.

Coalitie-overleg moet weg uit achterkamertjes.