Grote zorgen SP over sociale gezicht in Boxtel

20 oktober 2010

Grote zorgen SP over sociale gezicht in Boxtel

De SP heeft gisteren in de begrotingsbehandeling in de eerste termijn van de gemeenteraad haar grote zorg uitgesproken over de College-plannen op het sociale beleid. In de eerste jaren kan het huidige beleid worden voortgezet op basis van reserves die onder het regime van het vorige College zijn opgebouwd. Op het moment dat die financiële reserves uitgeput zijn, lijkt het huidige College te kiezen voor bezuinigingen op minimabeleid en de WMO.

In de begroting is onder meer terug te vinden dat het armoedebeleid budgetneutraal moet worden uitgevoerd.
‘Onaanvaardbaar’, volgens SP-raadslid Dave van de Ven. ‘Dat gaat betekenen dat er ingeteerd gaat worden op het voorzieningenniveau, op het moment dat het Rijk binnenkort met minder geld komt. Wij kiezen dan voor de bescherming van kwetsbare groepen.’

Raadslid Van de Ven diende gisteren namens de SP-fractie een reeks aan moties en een amendement in, waaronder voorstellen om het huidige minimabeleid en WMO overeind te houden. De voorstellen zullen nu eerst door het College van B&W worden becommentarieerd, waarna ze zullen worden besproken in de tweede termijn van de algemene beschouwingen op 2 november aanstaande.

Boxtelse SP-fractie bezorgd over kwetsbare groepen.