SP in actie tegen vlieglawaai

8 december 2010

SP in actie tegen vlieglawaai

De Boxtelse SP heeft de voorbije jaren vaak bij het gemeentebestuur aandacht gevraagd voor de stijgende overlast van vliegverkeer dat over Boxtel raast. Met name vanuit de wijken Oost en In Goede Aarde hebben al veel Boxtelaren bij de SP-fractie aan de bel getrokken. Inmiddels hebben de Brabantse SP-afdelingen op initiatief van de SP- Statenfractie de handen ineen geslagen. De SP gaat de overlast van vlieglawaai in de gehele provincie in kaart brengen en bij het provinciebestuur aan de bel trekken.

De SP gaat folders verspreiden en vorige week vrijdag lanceerde de partij de website www.vlieglawaai.nl. Hier kunnen Brabanders overlast van vliegverkeer melden.

SP-fractievoorzitter Eric van den Broek zegt het volgende over de actie: ‘Onze provincie is rijk ‘gezegend’ met vliegvelden. Vijf van de zes Nederlandse luchtmachtbases liggen in onze provincie en bezorgen veel mensen overlast. Daarnaast ontwikkelt Eindhoven Airport zich tot de tweede grootste luchthaven van Nederland. Vlieglawaai zal de verzamelde klachten letterlijk in kaart brengen. Vlieglawaai verzamelt klachten over herrie van F16’s, AWACS’en, sport- en reclamevliegtuigjes, commerciële helikoptervluchten, de burgerluchtvaart of bijvoorbeeld trillingen van gevechts- en transporthelikopters. De SP-Statenfractie zal deze klachten bundelen en gebruiken om het provinciebestuur te overtuigen van een beter beleid ten aanzien van de overlast van het vliegverkeer in de provincie. Uiteraard zullen wij reacties uit Boxtel ook hier lokaal op het netvlies van het gemeentebestuur brengen.’

In Boxtel zullen door vrijwilligers van de SP-afdeling duizenden folders worden verspreid.

Folder Vliegwaai.nl.

Binnenkort extra AWACS-vliegtuigen boven Boxtel?