Binnenkort extra AWACS-vliegtuigen boven Boxtel?

3 maart 2009

Binnenkort extra AWACS-vliegtuigen boven Boxtel?

De Boxtelse SP-fractie heeft in een brief aan het College van B&W haar zorgen uitgesproken over de waarschijnlijke stationering van extra AWACS-vliegtuigen op vliegveld Welschap in Eindhoven. Regelmatig werd het Boxtelse luchtruim in de afgelopen maanden al geteisterd door de herrie van overvliegende burger- en militaire vliegtuigen. En nog steeds hebben wij het gevoel dat het aantal vluchten toe aan het nemen is. Daarbij weten we dat het Boxtelse luchtruim ook al geterroriseerd wordt door herrie van landende AWACS-vliegtuigen, op het moment dat er oefeningen zijn vanuit vliegbasis Volkel. Wordt deze overlast binnenkort verergerd, omdat er AWACS-vliegtuigen op Welschap-Eindhoven gaan vliegen?

AWACS

De SP-fractie baseert zich op een artikel op het weblog van SP-Tweede Kamerlid Paulus Jansen, waarin hij gewag maakt van een mededeling van Staatssecretaris van Defensie De Vries over de extra stationering van AWACS-vliegtuigen vanuit Duitsland. Naar alle waarschijnlijkheid worden de AWACS-vliegtuigen in Eindhoven gestationeerd, waardoor het te verwachten valt dat het toch al toegenomen vliegverkeer boven Boxtel, nog verder zal toenemen. SP-fractievoorzitter Eric van den Broek vraagt aan het College om bij de Staatsscretaris aan de bel te trekken en opheldering te vragen over de plannen.

Eric van den Broek: 'Eerder hebben wij al vragen gesteld over het toegenomen vliegverkeer. Met name in de wijken Oost en In Goede Aarde wordt daar over geklaagd. Wij zijn benieuwd wat het College met onze opmerkingen heeft gedaan. En deze nieuwe ontwikkelingen volgen wij ook met de nodige zorgen. Het is nu het moment om in Den Haag aan de bel te trekken. Vandaar onze oproep aan het College van B&W.

Brief met vragen aan College van B&W betreft toenemend vliegverkeer en AWACS.
Brief van defensie betreffende uitplaatsing AWACS.

Manifest over toekomst Eindhoven Airport.
SP stelt opnieuw vragen over vliegverkeer Eindhoven Airport.