College neemt Boxtelse burger niet serieus - Resultaten onderzoek onderwijshuisvesting vooralsnog niet openbaar

28 januari 2011

Deze week ontving de Boxtelse SP-fractie de antwoorden van het College op haar vragen over het onderzoek naar de huisvesting van basisscholen. Deze onderzoeksresultaten zijn al lang en breed bekend, maar het College weigert vooralsnog de resultaten bekend te maken. Eerst wil het College de eigen conclusies verbinden aan het onderzoek en daar een voorstel aan verbinden. SP-fractievoorzitter Eric van den Broek noemt de opstelling van het College ‘arrogant’ en 'betuttelend'.

Het gemeentebestuur zit kennelijk erg in de maag met het onderwijsonderzoek. In het beleidsprogramma werd beloofd dat in het najaar van 2010 al met concrete plannen zou worden gekomen. Daarna zegde onderwijswethouder Van Aert dit toe voor de maanden januari of februari van dit jaar. Toen die tijdstippen niet gehaald werden trok de SP aan de bel.

Zeer teleurstellend
Eric van den Broek noemt de reactie op de vragen van de SP zeer teleurstellend: ‘Er wordt op een zeer arrogante wijze bijna geen enkel antwoord op onze vragen gegeven. De kern is natuurlijk dat er in het verleden door heel veel partijen grote woorden werden gebruikt in de discussies over een school in wijk In Goede Aarde/Selissen en de toekomst van de Hobbendonken. Alleen moet je daar natuurlijk wel de consequenties van het totale onderwijshuisvestingsbeleid voor Boxtel bij betrekken. Iets wat door partijen als Balans en DPBL in hun verkiezingretoriek niet werd gedaan.’

De SP vraagt zich af waarom de resultaten van het onderzoek niet openbaar kunnen worden gemaakt, voordat het College met een voorstel komt. ‘Ik vermoed dat het College en de coalitie al een tijdje op zoek zijn naar een politiek compromis, dat kan bijna niet anders. Burgers worden echter niet serieus genomen. Laat nu gewoon de voors en tegens zien die uit het onderzoek komen, in plaats van deze betutteling. Dan kan er op basis van die gegevens een open, politieke discussie worden gevoerd. Op deze manier worden burgers en de gemeenteraad buitenspel gezet. Dat zou een hele slechte beurt van dit College zijn’, aldus Eric van den Broek.

Brief aan het college van B&W betreft onderwijshuisvesting.
Antwoord van het College op vragen over onderwijshuisvesting.

SP noemt College van B&W ‘regentesk’ in onderwijsdiscussie.