Lessen leren uit aanbesteding inburgering

11 januari 2011

Lessen leren uit aanbesteding inburgering

Gisteren werd in de commissie maatschappelijke zaken gedebatteerd over de aanbesteding van de Boxtelse inburgeringsopleidingen. Eind vorig jaar moesten 35 Boxtelse inburgeraars tijdelijk met hun opleiding stoppen toen opleider Intop failliet ging. Reden voor de SP om de zaak aan de kaak te stellen in de gemeenteraad.

De Boxtelse SP-fractie vroeg zich vooral af of Boxtel bij de aanbesteding niet teveel alleen naar de lage prijs heeft gekeken, zonder ook nog eens onderzoek te doen naar de betrouwbaarheid van het opleidingsinstituut. Daarnaast pleitte de SP voor meer controle op de kwaliteit van het onderwijs. 'Het lijkt er op dat vooral gekeken is naar een lage prijsstelling. In dit geval is goedkoop daardoor duurkoop geworden, waardoor de inburgeraars uiteindelijk de dupe zijn geworden', aldus raadslid Eric van den Broek.

Wethouder Van Aert gaf de SP deels gelijk in haar conclusie. De wethouder stelde dat de aanbesteding in het verleden op een zorgvuldige manier is georganiseerd. Wel deelde hij de zorg van de SP en zegde toe dat een beoordeling van de financiele achtergrond van partijen in aanbestedingen meegenomen zal worden.

Boxtel stopt 35 inburgeringstrajecten, SP stelt vragen.