SP laakt handelwijze wethouder Van der Zanden

12 januari 2011

SP laakt handelwijze wethouder Van der Zanden

De SP heeft zich gisteren in de commissie Ruimtelijke Zaken zeer kritisch uitgelaten over de handelwijze van wethouder Van der Zanden. Aanleiding was de handelwijze van Van der Zanden bij het oppakken van de parkeerproblemen in de Stationsbuurt in Boxtel. De SP verweet Van der Zanden laakbaar handelen en heeft zorg bij de snelheid waarop problemen worden opgepakt.

Aan de orde waren de brieven die de SP vorig jaar schreef over de parkeerproblemen. De SP agendeerde de problemen naar aanleiding van huis-aan-huis-bezoeken in de buurt en het afnemen van buurtenquêtes. In de begrotingsbehandeling van november 2010 werd ook nog eens een SP-motie over dit onderwerp unaniem door de Gemeenteraad aangenomen. Als reactie op die brieven, de motie en acties met bewoners, lijkt het erop dat het College van B&W de problemen dit jaar op gaat pakken, maar SP-fractievoorzitter Eric van den Broek was daar niet gerust op: ‘Wij maken ons toch nog zorgen of de problemen nu serieus opgepakt worden. Wethouder Van der Zanden wilde immers in eerste instantie de unaniem aangenomen motie naast zich neer leggen.’

Daarnaast was Van den Broek zeer verbolgen over het feit dat daags na de begrotingsvergadering vanuit het gemeentehuis al een opruiend en politiek getint mailbericht naar bewoners werd gestuurd. ‘Wethouder, dat ééns maar nooit weer’, zo waarschuwde het SP-raadslid wethouder Van der Zanden.

De SP laakte ook de opstelling van Van der Zanden in zijn tijd als raadslid. Toen wekte hij als fractievoorzitter van Balans verwachtingen bij bewoners dat de oplossing van de parkeerproblemen gemakkelijk bereikt kon worden door het realiseren van blauwe zones. ‘Een pot blauwe verf en klaar ben je’, zo hield Van der Zanden bewoners op een bewonersavond voor. Eric van den Broek zei er het volgende over: ‘Het is natuurlijk makkelijk om als raadslid voor het oog van het volk zomaar wat te roepen, maar dan moet je dat als wethouder ook nakomen. Van der Zanden laat keer op keer zien dat hij niets waarmaakt van wat hij allemaal geroepen heeft. Dat is politiek in een heel slechte zaak.’

Maatregelen na SP-buurtenquête in Stationsbuurt.
Ongepaste opstelling wethouder na aannemen motie Stationsbuurt.