Oppositie kraakt college om handelswijze plannen onderwijshuisvesting

23 februari 2011

Oppositie kraakt college om handelswijze plannen onderwijshuisvesting

De oppositiepartijen in de gemeenteraad hebben gisteren gehakt gemaakt van de wijze waarop het college van b&w om is gegaan met de plannen voor de Boxtelse onderwijshuisvesting. Met name het feit dat de resultaten van het onderzoek naar de huisvesting van de basisscholen maandenlang in beslotenheid van het college en de coalitiepartijen zijn besproken, stuitte de oppositie tegen de borst. Als een dief in de nacht presenteerde onderwijswethouder Van Aert gisterenmiddag het plan om te onderzoeken of een verhuizing van de Molenwijkschool naar wijk Munsel/In Goede Aarde mogelijk is.

Om 16.30 uur werden de Boxtelse raadsleden gisterenmiddag via een persbericht over de plannen van het college geïnformeerd. ‘Onbegrijpelijk’, zegt SP-fractievoorzitter Eric van den Broek. Dit heb ik in de bijna dertien jaar dat ik in de gemeenteraad zit nog nooit meegemaakt.’

‘Maandenlang worden de resultaten van het onderzoek naar de onderwijshuisvesting geheim gehouden en hebben alleen de wethouders en de coalitiepartijen het rapport kunnen lezen. En dan wordt er op het einde van de middag, drie uur voor een raadsvergadering, ineens een klare hap gepresenteerd’, aldus Van den Broek.

Naast het onderzoek naar de verhuizing van de Molenwijkschool heeft het college besloten dat de 2de onderwijscarrousel onverkort doorgaat. De verhuizing van de Molenwijkschool zal vooral onderzocht worden op de financiële haalbaarheid, waardoor dat onderwerp pas in oktober bij de begrotingsbehandeling aan de orde zal komen. ‘Dit is een warrig en schimmig politiek compromis, waarbij het college en de coalitie zich ongekend arrogant en regentesk hebben opgesteld. De hete aardappel, namelijk de financiële haalbaarheid, wordt weer een paar maanden verschoven, waardoor er ook al geen definitief besluit is genomen. Het wordt eens tijd dat ook de oppositiepartijen de uitkomsten van het rapport kunnen lezen’, foeterde Eric van den Broek gisteren in de gemeenteraad.

Hopelijk geen dichtgetimmerde besluiten in onderwijsdiscussie.