Nog veel politieke onduidelijkheid over 2de onderwijscarrousel en verhuizing Molenwijkschool

15 maart 2011

Na maandenlang het rapport over de Boxtelse onderwijshuisvesting onder de pet te hebben gehouden, kreeg de Boxtelse gemeenteraad gisteren eigenlijk de mogelijkheid om in openbaarheid te discussiëren over de onderwijsplannen. Het College van B&W besprak het papport tot op heden alleen met de coalitiepartijen. De SP noemde de gang van zaken ‘schandalig’ en uitte harde kritiek op de gepresenteerde plannen.

Met de mogelijke verhuizing van de Molenwijkschool naar wijk Munsel/In Goede Aarde (MIGA) schieten de coalitiepartijen volgens de SP hun doel voorbij. Het gaat hier immers niet om een wijkschool, zoals altijd de bedoeling van de wijkbewoners in MIGA was, maar een Jenaplanschool met een bovenwijkse doelstelling. 50% van de leerlingen komt op deze school immers van buiten de wijk.

De kritiek van fractievoorzitter Eric van den Broek was dan ook niet mals: ‘Dit is wel een erg warrig compromis. Het idee van een wijkschool wordt losgelaten en de daadwerkelijke beslissing moet nog vallen, omdat partijen die van de financiële haalbaarheid willen laten afhangen. Boxtelaren wordt zo een worst voorgehouden, want met dit voorstel wordt in feite niets besloten.’

Sociaal beleid en WMO
De SP gaf in ieder geval aan dat het interen op sociaal beleid en de WMO voor die partij onbespreekbaar is. Van den Broek kreeg daarin bijval van de fractie van PvdA/Groenlinks. De SP kondigde aan in die strekking mogelijk voorstellen te zullen doen in de aankomende raadsvergadering.

Oppositie kraakt college om handelswijze plannen onderwijshuisvesting.