Boxtelse werkgroep na druk bezochte avond schaliegas

19 april 2011

Boxtelse werkgroep na druk bezochte avond schaliegas

Vorige week organiseerde de Brabantse Milieufederatie een informatiebijeenkomst over schaliegas in café Temps Perdu in Boxtel. De zaal was afgeladen vol met verschillende vertegenwoordigers van Boxtelse organisaties en andere belangstellenden. Ook de SP was goed vertegenwoordigers met landelijke, provinciale en plaatselijke vertegenwoordigers.

Aanleiding voor de avond waren de aanstaande proefboringen naar schaliegas, waar het Boxtelse College van B&W al geruime tijd geleden een vergunning voor heeft verleend. Op de avond bleek dat er in Boxtel nog veel onduidelijkheid is over de schadelijke gevolgen van de schaliegasboringen. Dit was voor de SP-fractie eerder reden om in een motie een Milieu Effectrapportage (MER-studie) proberen af te dwingen. In de Boxtelse Gemeenteraad stemden alle coalitiepartijen (inclusief de ‘groene’ partijen Combinatie 95 en PvdA/Groenlinks) daar echter tegen. ‘De Boxtelse politiek heeft zo de eerste slag gemist’, zo vertelde fractievoorzitter Eric van den Broek op de bijeenkomst.

Op de informatieavond is vorige week het initiatief genomen om in Boxtel een werkgroep op te starten die kennis gaat vergaren over schaliegas en in het vervolg als spreekbuis gaat dienen voor bezorgde Boxtelaren.

SP waarschuwt voor risico’s schaliegasboringen.