SP komt met alternatief parkeerplan Tielen

19 april 2011

SP komt met alternatief parkeerplan Tielen

De Boxtelse SP-fractie heeft vanavond in de commissie RZ een alternatief parkeerplan gepresenteerd, als vervanger voor het plan Boomgaert. De SP vindt dat het dempen van de gemeentevijver en het rooien van de historische boomgaard geen maatschappelijk en politiek draagvlak heeft en daarom van tafel moet.

Als alternatief wil de SP dat verschillende andere opties worden onderzocht. De SP komt zelf met het plan om het Tielen-terrein te benutten. Achter het bedrijfspand van Tielen ligt een braakliggend terrein tot aan het Pantarei-terrein. Het betreffende terrein is al in handen van de gemeente. Wellicht is door overleg met de Rabobank zelfs een parkeerroute Molenstraat-Parkeerterrein Tielen-Bernhardstraat mogelijk. Bovendien kan met het situeren van de parkeerplaats daar, het centrum aantrekkelijker worden gemaakt voor de ondernemers in de Stationsstraat. De SP staat ook in combinatie met de parkeerplaats op het Tielen-terrein ook niet onwelwillend tegenover een optie om de Boxtelse markt eerst van vrijdag tot en met zondag autoluw te maken. ‘Dan kan eerst getoetst worden wat het verkeer gaat doen en kan Boxtel toch verder met het ontwikkelen van het centrum, het creëren van een aantrekkelijk winkelgebied en het terugbrengen van cultuurhistorische waarden’, aldus raadslid Dave van de Ven.

De SP zal haar plan in de aankomende raadsvergadering aan de gemeenteraad voorleggen.

Uiteindelijk besloot de gehele commissie dat het plan niet op de agenda van de komende raadsvergadering dient te komen en het college op te dragen eerst werkt te maken van een totaal centrumplan rekening houdend met alle alternatieven.

Felle tegenstand parkeerplan Boomgaert.