College weigert te leren van fouten

28 juni 2011

College weigert te leren van fouten

In de vergadering van de commissie Maatschappelijke zaken van afgelopen week, heeft de SP vragen gesteld over de voorgenomen verplaatsing van Basisschool de Molenwijk naar de wijken Munsel/In Goede Aarde (MIGA). Daarbij bleek dat het College nog altijd weigert een actieve rol te spelen in de communicatie naar ouders van de school. Volgens wethouder van Aert is dat een taak van het schoolbestuur, ook al hebben verschillende ouders laten weten dat er onvoldoende gecommuniceerd wordt en ze erg ongerust zijn over het lot van hun kinderen.

Commissielid Nick Geerlings: “Enkele jaren geleden, toen er nog een voorstel op tafel lag om basisschool de Hobbedonken te verplaatsen naar MIGA, reageerde de wethouder op precies dezelfde manier, en dat leidde tot veel onrust en wantrouwen bij de ouders van die school. De verplaatsing van de Hobbedonken was nooit een goed idee, maar het gebrek aan communicatie van zowel gemeente- als schoolbestuur richting de ouders, maakte het alleen maar erger. Ouders wisten niet waar ze aan toe waren, of hun kinderen in de toekomst nog naar school zouden kunnen, en of het dan nog wel de zelfde school zou zijn waar ze als ouders voor gekozen hebben. Nu maakt het College weer precies dezelfde fout, door de communicatieplicht volledig in de schoenen van het schoolbestuur te schuiven en zelf te doen alsof er niets aan de hand is. Dit nog bovenop het feit dat niemand zit te wachten op verplaatsing van de Molenwijk naar MIGA. Zelfs de ouders uit die wijken die graag een school willen, zetten ernstige vraagtekens bij de politieke keuze die kort geleden door het College is gemaakt. De enige reden waarom dit voorgesteld is, is om de rust en vrede in de coalitie te bewaren voor zo lang als dat nog kan.”

Het definitieve besluit rond de verplaatsing zal waarschijnlijk vallen in het najaar, bij de begrotingsbehandeling. De SP zet grote vraagtekens bij de haalbaarheid van het voorstel, zowel financieel als sociaal.

Eindelijk besluit 2de onderwijscarrousel, besluit school Miga doorgeschoven.