Boxtelse brandbrief naar staatsecretaris over bezuinigingen op het PGB

9 juli 2011

Boxtelse brandbrief naar staatsecretaris over bezuinigingen op het PGB

Op voorstel van de SP-fractie heeft het College van B&W een brief uit laten gaan, waarin zij haar zorg uitspreekt over de toekomstige bezuinigingen op het PGB. Het Kabinet Rutte wil deze door cliënten gewaardeerde voorziening geheel uit het beleid schrappen. De brief is een uitvloeisel van de discussie over de WMO, zoals die drie weken geleden in de Boxtelse gemeenteraad plaats heeft gevonden.

SP-fractievoorzitter Eric van den Broek is blij dat aan zijn gehoor gevolg is gegeven, maar maakt zich grote zorgen over de toekomst: ‘Zowel landelijk als plaatselijk wordt de botte bijl gehanteerd, waarbij de meest kwetsbare groepen de dupe zijn. Ik had in Boxtel verwacht dat dit College en deze coalitiepartijen alles-op-alles zouden zetten om de nadelige gevolgen van de landelijke bezuinigingen te verzachten. Daar is echter geen sprake van. De bezuinigingen worden op een budgetneutrale wijze doorgevoerd. Het mag in Boxtel dus niets meer kosten. Deze brief is een goede zaak, maar laat dat nu ook eens in daadkrachtig sociaal beleid in Boxtel zien.’

De SP is vooral teleurgesteld in de coalitiepartijen Combinatie 95 en PvdA/Groenlinks. ‘Die hebben altijd zo de mond vol van het sociale gezicht van Boxtel. Maar op het eerste moment dat de ‘stenen en beton’-partijen Balans en DPBL hun infrastructurele stokpaardjes in beleid om willen zetten, wordt de keutel ingetrokken. Dan staat met name de kwetsbare burger niet meer centraal’, aldus een boze Eric van den Broek.

De SP zal er landelijke en plaatselijk alles aan doen om de pijn voor kwetsbare burgers, zoals mensen met een handicap en/of een smalle beurs, te verzachten.

Brandbrief PGB aan staatssecretaris.

Oproep WMO-cliënten: niet bezuinigen op WMO en de PGB’s