College wil gemeentevijver dempen voor parkeerplaats

15 september 2011

College wil gemeentevijver dempen voor parkeerplaats

Wederom toont het Boxtelse College van B&W zich van haar meest arrogante kant, bij het formuleren van de plannen voor een parkeerplaats in het centrum. Met het dreigement dat ‘dit de laatste kans voor de gemeenteraad is om de markt autoluw te maken’, probeert het College nu toch een gedeelte van het oorspronkelijk plan Boomgaert erdoor te drukken. De Oude Boomgaard blijft nu gespaard, maar de gemeentevijver moet eraan geloven ten faveure van parkeren.

De SP was al bang voor dit scenario. ‘Dit College is er zo op gespitst om toch eens iets te laten zien, dat men zonder schroom op ramkoers zit. Wij vingen al geluiden vanuit de coalitie op dat dit plan ook alweer onderling in de achterkamertjes voorbereid is’, aldus fractievoorzitter Eric van den Broek.

Zoals gewoonlijk zijn ook deze plannen weer als een dief in de nacht gepresenteerd, zonder te luisteren naar de burger en met de bedoeling de gemeenteraad met de rug tegen de muur te zetten. Eric van den Broek: ‘Het College presenteert deze plannen alsof het slikken of stikken is. En dat terwijl onze fractie recentelijk nog heel haalbare alternatieven heeft gepresenteerd. Alternatieven die nu juist uitgaan van het versterken van de cultuurhistorie en beleefbaarheid van het totale centrumgebied Boomgaard/Gemeentevijver, in combinatie met het in beginsel autoluw maken van de markt van vrijdag tot en met zondag, want op vrijdag is de markt immers al autovrij. Daarnaast pleiten wij voor verruiming van het afstandscriterium parkeerplaats tot centrum, om zo meer parkeeralternatieven in beeld te krijgen. Dat laatste zijn nieuwe elementen die nog niet eerder in plannen zijn meegenomen en waarbij volgens mij ook centrumondernemers tegemoet worden gekomen.’

Nu worden bewoners weer overvallen door plannen die het College er dit keer via de gemeentebegroting probeert doorheen te drukken. In ieder geval wordt in die gemeentebegroting het dempen van de gemeentevijver als enige haalbare oplossing meegenomen, zonder dat daar ook maar enige inhoudelijke onderbouwing en uitleg van argumenten bij worden gegeven.

Website Brabants Centrum: Laatste kans voor autoluwe Markt.
Parkeerplannen SP ontzien Oude Boomgaard en vijver.