Parkeerplannen SP ontzien Oude Boomgaard en vijver

22 augustus 2011

Parkeerplannen SP ontzien Oude Boomgaard en vijver

De Boxtelse SP-fractie heeft vandaag plannen gepresenteerd voor alternatieve parkeerplaatsen in het centrum van Boxtel, op het moment dat de markt autoluw wordt. De SP pleit daarbij voor het behouden van de Oude Boomgaard en de vijver en het autoluw maken van de markt van vrijdag tot en met zondag. Daarmee presenteert de SP een tegengeluid tegen de plannen van het College van B&W om de gemeentevijver te dempen en de Oude Boomgaard te rooien ten faveure van een grootschalige parkeerplaats in het centrum.

De plannen van de SP gaan uit van het behoud van de Boomgaard en de vijver. De SP vindt dat dit gebied nu juist versterkt moet worden. Fractievoorzitter Eric van den Broek daarover: ‘Er is al zoveel verdwenen uit Boxtel en deze blauwgroene oase in het centrum moet koste wat het kost behouden blijven. Zeker ook, omdat het hier gaat om cultuurhistorisch gebied.’

De SP doet het College alternatieven van de hand voor een aantal kleinschalige parkeerplaatsen rondom het centrum. Daarbij worden bijvoorbeeld Duinendaal, Mgr. Bekkerstraat, Fellenoord, het Nivoterrein, terrein St. Lucas en het terrein achter Tielen genoemd. Verder pleit de SP ervoor om te beginnen met het autoluw maken van de markt op de dagen vrijdag tot en met zondag.

Eric van den Broek over de plannen: ‘Met deze alternatieven geven we het College praktische mogelijkheden in handen. Het parkeerprobleem moet ook niet overdreven worden. Alleen bij piekdruktes zijn er af en toe problemen. Daarvoor laat je geen cultuurhistorie uit Boxtel verdwijnen, dat moet je nu juist versterken.’

Fietsbeleid
De SP pleit er bij haar voorstellen ook voor om snel werk te maken van het fietsbeleid Boxtel Bicycle. ‘Hoe meer er gefietst wordt, hoe minder auto’s er naar het centrum worden gezogen’, aldus Van den Broek in zijn commentaar.

Brief aan College van B&W over alternatieve plannen voor parkeren Centrum.

SP wil onderste steen boven over parkeerplan centrum.